Brev:
Diverse spørgsmål vedr. mad
4. november 2007
Alder:
6 mdr.
Diverse spørgsmål vedr. mad
Hej Helen
Jeg har med stort udbytte læst mange af dine svar om mad, men jeg er stadig lettere forvirret og i tvivl om, hvorvidt jeg griber det an på en hensigtsmæssig måde. Derfor håber jeg, du kan hjælpe.
Jeg har en søn, der for nogle dage siden rundede de seks måneder. Han har været flaskebarn, siden han var seks uger gammel. Da han var fire måneder, introducerede jeg ham for skemad, dog uden den store succes. Jeg har løbende givet ham skemad med nogle dages pauser ind imellem. Nu lader det dog til, at der er hul igennem så at sige, da han gerne vil spise såvel grød som mos hver gang, han bliver det tilbudt.
Vores dag ser ud, som følger (baseret på et gennemsnit af de sidste fire dage):
6.30 - 7.30 MME 140-230 ml
9.30 - 10.30 1 dl grød (havre, hirse, ris) + vand af kop
13.00 - 14.00 MME 160-240 ml
16.30 - 17.30 3/4 dl grøntsagsmos + vand af kop
I går fik han yderligere ½ dl frugtmos
19.30 - 20.00 MME 180-240 ml
23.00 - 24.00 Vælling 230-300 mml (majs, majs m/pære og banan samt hirse)
Jeg vil gerne høre dine kommentarer til hans dagsrytme. Er der noget, jeg kan gøre bedre? Det skal siges, at han ikke sover så meget i løbet af dagen, og samtidig er det meget varierende. Dog har han, fra han var nogle få uger gammel, sovet igennem om natten.
I gennemsnit får han 870 ml MME - er det tilstrækkeligt?
Er det OK at begynde at give ham 1 dl mos?
Er det ved at være tid til at sætte ham op til tre skemåltider om dagen?
Jeg forsøgte i starten med hjemmelavet grød og mos, men det ville han ikke spise. Derfor får han de industrielt fremstillede produkter (grød på pulver og mos på glas). Jeg påtænkter at begynde at lave maden selv, når han bliver mere fortrolig med skemaden. Jeg formoder, at de industrielt fremstillede produkter rent ernæringsmæssigt er i orden - er det korrekt?
Jeg har været tilbageholden med at give ham produkter indeholdende gluten, da jeg helst ikke vil give ham "gluten-chok". Således har han indtil videre fået havregrød et par gange.
Kan jeg begynde at give ham flerkorns- og fuldkornsgrød samt havregrød mere regelmæssigt?
Er det godt stadig at give ham ris- og hirsegrød ind imellem af hensyn til maven?
Ja, det var en masse spørgsmål om mad - håber, det er til at hitte rede i!
Venlig hilsen
Den lettere forvirrede mor