Brev:
Spisevægring?
3. november 2007
Alder:
15 mdr.
Spisevægring?
Kære Helen
Vi er forældre til en dreng på næsten 16 måneder. Han er en på alle måder dejlig og dygtig dreng, men vi har et alvorligt problem med mad. Han vil ikke spise. Han har aldrig været en stor spiser, men på det seneste er det gået den gale vej.
Han spiser generelt meget lidt om morgen, havregrød eller boller med smør og syltetøj eller smøreost. Til frokost spiser han rimeligt – noget der svarer til 1½ stykke rugbrød med diverse pålæg. Til mellemmåltider bliver han tilbudt brød, yoghurt eller frugt, hvoraf han tager en bid her og der. Til aftensmåltidet forsøger vi at spise det samme alle tre, og vi gør et forholdsvist stort stykke arbejde ud af at lave noget der er tyggevenligt for ham – han har endnu kun 6 tænder.
Typisk spiser han et par mundefulde over en ½ times tid, og hvis vi spiser flute til maden, så er det absolut det, der er mest interessant for vores søn. I en periode har han vist interesse for ske og gaffel, men nu smider han bestikket væk, og virker opgivende overfor det. Vi er bekymret for næringsindholdet i det han indtager i løbet af en dag ikke er tilstrækkeligt.
Vi er dybt frustrerede - det kan han sikkert mærke, og vi har overvejet om han ligefrem bruger det ikke at spise som et magtmiddel. En anden faktor som måske kan virke forstyrrende på hans vilje til at spise, er at vi, hans mor og far, er frustrerede på hinanden og ikke fungerer godt sammen. Vi har endvidere overvejet om der kan være et eller andet mentalt, der går ud over spiselysten.
Det helt underlige er at han går og piver, mens vi laver aftensmad – siger noget, der minder om ordet mad, står og tripper utålmodigt ved højstolen, og når vi så endelig sætter maden på bordet, så er det bare uinteressant at spise. Han gider godt at kaste med det.
Vi giver ham 200 ml vælling, inden han bliver puttet – det gør vi for at sikre os at hans krop har lidt at arbejde med i løbet af natten. Det er muligvis ikke efter bogen at give ham vælling stadig, men vi tror nu ikke på at et vælling-stop vil gøre, at vores dreng pludselig spiser en ½ kylling og 2 bagekartofler. Vores søn er omkring 80-81 cm og vejer lidt over 10 kg.
Vi håber meget på, at du kan komme med nogen kloge ord om hvorfor, hvordan og hvorledes og selvfølgelig specielt rettet mod det at komme godt videre med vores dejlige dreng.
Mange hilsner fra Os