Svar: Besøg hos dagplejemor
2. november 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Jeg mener at det er utrolig vigtigt at lytte til sin mavefornemmelse, når man vælger plads til sit barn. Det betyder enormt meget, at man som forældre føler sig tryg ved at skulle aflevere sit barn det pågældende sted og at man er sikker på at ens barn vil have det godt der. Ud over de fysiske rammer, udfoldelsesmuligheder osv. så er det også meget vigtigt at kemien mellem dagplejer og forældre er der. Hvis barnet skal føle sig tryg og trives ved at være et sted, så er det meget vigtigt at forældrene signalerer noget godt. Børn spejler sig i deres forældre og derfor vil jeres datter også trives bedst det sted, hvor I signalerer at der er rart at være.
Som I fortæller det, så er der jo ingen tvivl om at I hælder mest til den private pasning og det er selvfølgelig dødærgeligt at I ikke kan få pladsen før til februar. Det lyder dog som et dejligt sted og noget der er værd at vente på.
Det mest optimale vil dog være at I kunne have jeres datter hjemme indtil da og således bibeholde den rutine hun har nu og som hun kender og føler sig tryg ved, hvorefter hun så kan starte i dagpleje til februar. F.eks. en forlænget orlov. Men sådan kan det jo ikke altid lade sig gøre og så må man nogle gange gøre det næstbedste og det lyder så som om at det hos jer må være at sende hende i kommunal dagpleje og så skifte til den private til februar.
I skriver at I skal lave kontrakt for at have pladsen - det er jo sådan set fair nok, men hvad nu hvis det viser sig at det bare går super godt hos den kommunale..?? Bare en tanke..
Som I selv er inde på så oplever mange børn jo at skulle skifte og de overlever naturligvis. Et skift kan skyldes mange ting og det at skifte institution, dagpleje osv. er en stressfaktor før barnet. Men når det er sagt, så er det jo også vigtigt at barnet er et sted hvor det trives 100 pct og det lyder jo dejligt med et sted, hvor børnene er så meget ude og har så mange muligheder især når man til den tid går sommeren i møde...
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske