Brev:
Besøg hos dagplejemor
2. november 2007
Alder:
9 mdr.
Besøg hos dagplejemor
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig før, og vil gerne sige mange tak for dit fyldige svar. Nu er der imidlertid dukket et nyt spørgsmål op angående pasning af vores datter på snart 10 måneder.
Vi er meget i tvivl om, hvad "man skal se efter", når man har et for-besøg hos en dagplejemor? Vi har besøgt to dagplejemødre og begge indtryk var meget forskellige. Ved den første, som er privat, legede børnene udenfor på en god legeplads med gynger, legehus og sandkasse. Der var 10 børn i alt, i det de er to dagplejere. Børnene virkede meget trygge og glade. Jeg havde et fint indtryk af dagplejernes kontakt med børnene, og jeg kommunikere også fint med dagplejemoren.
Hos den næste dagplejemor var indtrykket et andet. Både min kæreste og jeg var på besøg. Vi syntes ok om dagplejeren som person - hun var venlig og smilende - dog ikke så meddelsom. Men vores betænkninger går på, at dagplejerens eget barn også er en del af pasningen. Vi mener ikke, at det er optimalt. Vi ville selv nødig skulle passe andres børn hver eneste dag sammen med vores datter. Man kan ikke undgå at behandle dem forskelligt.
Vores anden betænkning går på pladsen. Der var stillet et 12 kvadrat meters børneværelse til rådighed - som i sig selv var utrolig kedeligt. Det lød ikke til, at de må være andre steder i huset. Der var ingen have, men en meget lille terrasse med en sandkasse. Da vi spurgte til, hvad hun ville lave med børnene kom der ikke rigtigt noget svar. På den måde - ved f.eks. at tage hen til andre legepladser eller på tur, kunne det jo kompensere for den manglende plads. Det skal lige siges, at hun var nyopstartet, så der var heller ikke andre børn tilstede end hendes eget. Vi var begge enige om, at pladsen hos den private dagplejer vil passe bedre til vores datter, som er nysgerrig af sind, og som kan lide at bevæge sig.
Nu er problemet bare, at vi skal bruge pladsen fra den 1. december, men vi kan først få den private plads fra den 1. februar. Den kommunale plads kan vi få fra den 1. december. Vores spørgsmål er følgende:
Mener du, at det er tilrådeligt, at lade vores datter starte i den kommunale dagpleje for så at skifte plads efter to måneder til den private? Vores datter vil være ca. 13 måneder på det tidspunkt. Kan et barn i den alder godt klare sådan et skift, eller vil hun blive forvirret? Vi kender mange der, pga. pladsen ikke fungerede, skiftede plads uden de store problemer for børnene. Men der fungerede det jo heller ikke - vi ved jo ikke, om vores datter vil blive glad for den kommunale plads.
Vi er nødt til at skrive kontrakt med den private pasning, hvis vi skal være sikre på pladsen til februar, så det vil måske også få økonomiske konsekvenser, hvis vi alligevel ikke tør skifte pasning.
Det der bare er så irriterende er, at vi er sikre på at den private plads er noget for vores datter, medens vi er meget usikre begge to på den kommunale. Det skal også lige siges, at det er umuligt at få en anden kommunalplads til 1. december pga. lange ventelister. Da jeg gik fra den private plads havde jeg en god fornemmelse, men da vi gik fra den kommunale var det mere; hmmmm.
Har du et godt råd til os? På forhånd tak.