Svar: Manglende sprog
2. november 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Ulla
For det første har du helt ret i at børn udvikler sig forskelligt og at man meget ofte ser at børn der motorisk er rigtig godt igang, er lidt senere til at tale. Omvendt ser man så også børn sidde på deres numse og snakke som et vandfald og jeg synes det er nærliggende at tænke på at deres hjerne jo ikke kan det hele på en gang. Det lyder således som en plausibel forklaring, at jeres dreng bruger rigtig meget energi på sin motorik og derfor mindre på det verbale.
Når det er sagt, så tænker jeg dog også at der jo lyder til at have undret dig længe og at du generelt har oplevet manglende lyde fra din dreng - agryy lydende, pludren i dialog osv. som du husker det fra jeres ældste. Og det er da en bekymring som jeg umiddelbart synes man lige skal undersøge. Det er slet ikke sikkert, at der er noget med din drengs hørelse, men jeg finder det helt relevant, at du får ham høretestet ved en ørelæge. Man kan måle svingningerne på hans trommehinde og derved finde ud af om han hører som han skal og det synes jeg du skal få gjort.
Hvis det viser sig at han har problemer med hørelsen, så er det jo godt at finde ud af det, så I kan hjælpe ham bedst muligt. Får I det afkræftet, så må I se tiden an og så er det bare sådan han er. Men hellere undersøge en gang for meget end en gang for lidt.
Det er altid fornuftigt at få tjekket barnets hørelse, hvis man er i tvivl om, hvorvidt barnet kan høre eller man oplever at barnet har taleproblemer. Hvornår man så henviser til talepædagog afhænger helt af hvad undersøgelsen viser. Hvis det viser sig at barnet har høreproblemer, så vil det være vigtigt at få rådgivning med det samme, men hvis det viser sig at barnet 'bare' koncentrerer sig om andet, så ser man tiden lidt an. Og de fleste børn begynder ikke hos talepædagog før de så er 2 år eller mere. Igen en individuel vurdering alt efter hvad problemet er.
Generelt kan man sige at børn udvikler sig meget forskelligt sprogligt. Gennemsnitligt så vil et barn på 8 måneder forstå mellem 10 og 20 ord, hvor et barn på 1½ år måske vil forstå omkring 100 ord og selv vil kunne sige mellem 10-20 ord.
De første ord barnet forstår vil ofte være lyde, især lyde fra dyr (miav, kukkuk) og det er derfor oplagt at læse bøger med billeder af dyr og også se på dyrene i naturen - præcis som I også gør og lade jeres dreng få øje på dyrene - fuglene, kattene, hundene osv. når I er ude at gå og tale om hvad de siger, så han får opmærksomheden på det. Det samme kan man gøre med biler, busser osv. Og når man taler om tingene så sætte flere ord på. Hunden har en snude, den har pels, den er blød. Bilen siger dyt, den er blå, den har lygter der lyser eller hvad det nu kan være.
Når I læser højt for ham, så sid med ham på skødet, så han får lyden ind bag fra - han hører bedre hvis jeres mund er bag ved hans ører.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og rigtig meget held og lykke ved ørelægen. Som sagt anbefaler jeg at I får hans hørelse tjekket, så er I på den sikre side, men det du fortæller lyder også helt normalt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske