Svar: Mælk nok og jerndråber
2. november 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Trine
Vælling tæller med i mælkeregnskabet og når du skal beregne Nicholas indtag af mælk, så skal du se på alt det mælk han får - altså både den mælk han drikker af flaske og den mælk han får via maden han spiser.
Nu hvor han bliver 9 måneder gammel, så må han meget gerne begynde at få lidt tykmælk eller lignende og komælk kan således begynde at udgøre en større del af hans indtag. Samtidig skal han også have mere og mere af jeres mad og vil således også få lidt mælk via sovs, ost osv.
Hvis du sørger for at Nicholas får 400ml mme/vælling dagligt, så er hans jernbehov dækket ind og ved siden af dette kan du så amme 1 eller 2 gange eller give lidt surmælksprodukt f.eks. om eftermiddagen... så er han i hvert fald rigeligt dækket ind, måske han næsten får lidt for meget. Hvis ikke du når op på de 400ml mme/vælling dagligt, så er det rigtigt, at han skal have sit jerntilskud ved siden af. Jeg vil anbefale dig at købe 'Babyfer' som er et smagsneutralt jernpulver, der drysses ud over en spiseskefuld frugtmos. Frugtmos fremmer optagelsen og Babyfer smager ikke dårligt på samme måde som Glyciferdråberne gør.
En dagsplan for et 9 måneders barn kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med MME eller amning
Morgen: Havregrød lavet på sødmælk, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos (evt. med babyfer). Vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost kl. ca 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos. Grøntsagsmos kan også kommes på brødet som pålæg. Tilbyd også meget gerne rester fra aftensmaden som små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. og i takt med at han bliver bedre og bedre til at tygge, så må du meget gerne koge lidt majs, ærter og gulerod som han med pincetgrebet kan øve sig i at spise. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: En lille portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, ½ banan, rugbrødsdrys og/eller frisk frugt eller bær, vand af kop
Før aftensmad ca kl. 16.30-17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado og lignende. Lad børnene sidde sammen ved bordet og spise sammen.
Aften 18: Mere og mere familiemad, igen forsøge at have noget som er godt moset og noget som er i stykker og separat. Han må få stort set det hele af den mad I spiser, kød, fisk, ris, pasta, sovs, kartofler, grøntsager. Slut evt. af med en portion frugtgrød med lidt mælk på eller lidt frisk frugt
Puttes til natten 19.30-20 med en flaske mme, vælling eller amning.
Sen aften 23-24: Kan efterhånden sandsynligvis springes over og kan den ikke, så fred være med det. Her kan I så overveje om I skal fortsætte med vællingen, det kan I jo godt, hvis du f.eks. har ammet til natten.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om hvordan en dag kan se ud, så Nicholas får både mælk og mad nok. Fortsat held og lykke og rigtig god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske