Svar: Overtræt eller understimuleret?
6. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære meget trætte mor
Det er bare en overgang...
Ja, det tror jeg faktisk det er. Der er flere ting som spiller ind. For det første så har mange børn omkring 12 ugersalderen det der hedder appetitspring, hvor de græder mere og generelt er mere urolige, simpelthen fordi de på den måde bliver lagt mere til brystet og der så dannes mere mælk.
De fleste kvinder har mere mælk om morgenen og formiddagen og derfro vil det være en god idé at du lagde din dreng lidt hyppigere til her. Prøv at lægge ham til uden at han egentlig viser sult og se om du ikke kan få ham til at tage lidt fra alligevel. Det kan være en fordel at du ammer igen efter et par timer i stedet for at lade 4 timer gå. Både fordi han så får stimuleret dig en ekstra gang, men også fordi du så får presset et ekstra måltid ind først på dagen, hvor han ikke er så overtræt.
At han er overtræt er også en mulighed. Med den alder han har er han meget mere bevidst end tidligere og får utroligt mange stilmuli i løbet af dagen. Han har ikke evne til selv at lukke af og det vil derfor være godt at du om dagen sørger for ro omkring ham. Sørg f.eks. for at fjernsyn og radio er slukket.
Som forældre er vi ofte tilbøjelige til at prøve alt muligt, for at et eller andet skal hjælpe. Det kan være at blive vugget, blive lagt i sengen, få en sut, blive sunget for, forsøg med rangler og andet legetøj osv. Altsammen noget vi gør i den bedste mening. Men det du gør i alle dine forsøg, er bare at tilføre ham endnu flere stimuli, og det er det han ikke magter. Derfor vil det være en god idé at du allerede nu begyndt at skabe et fast ritual, når du skal putte din søn.
Børn elsker vaner, de elsker det genkendelige, det giver ro og tryghed. Det tager lidt tid at opbygge en fast vane, et fast ritual, men når barnet kender det, finder det roen. Et fast ritual kan være at få et bad, skifte til nattøj, blive ammet og puttet. At blive suget for eller bare strøget over håret med de samme rytmiske bevægelser. Forsøg dig frem og se, hvad din søn godt kan lide.
Med hensyn til kolik, så er den almindeligste definition af dette at et ellers rask og velernæret spædbarn skal græde mindst 3 timer om dagen i mindst 3 dage om ugen og i mindst 3 uger. Men der er lavet mange nye undersøgelser omkring kolik. Du kan bl.a. læse på hjemmesiden www.kolik.dk
Du skal ikke have det dårligt over at en anden går tur med din dreng. Det er da det rigtige at gøre. Forsøg at samle dig lidt overskud og ekstra energi, så du kan være for ham igen, når de er hjemme. Jeg synes det er meget flot, at du tør indrømme både over for dig selv og andre, at nu er det for meget:o)
Krydser fingre for at det snart er ovre og held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske