Brev:
Overtræt eller understimuleret?
6. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Overtræt eller understimuleret?
Min søn er 11 uger gammel og har de sidste 2 ugers tid ikke kunne falde i søvn uden "hysteriske" anfald inden. Han nægter simpelthen at give slip og falde i søvn, hvilket resulterer i at han græder og skriger i op til flere timer inden han dejser om.
Han sover max 40 minutter ad gangen, vågner så og begynder forfra. Han får ofte tilbudt brystet, men skriger enten for meget til at spise, eller falder isøvn imens, og der virker som om han er for træt til at spise og for sulten til at sove... ond cirkel at komme i.
Det er meget trættende for hans mor ikke at få mere end 20 minutters søvn ad gangen, og så ellers tage sig af en unge, der bare er ked af det hele tiden - det er liiiige før, at jeg sætter ham til salg i den blå avis... Nej, men hvordan får jeg brudt cirklen?
Vi har prøvet med kamillete med og uden sukker i - det lapper han i sig (op til 50 ml) og kan så sove i 1-1½ times tid bagefter, men jeg synes ikke at jeg kan give ham det flere gange i døgnet. Når han er ked af det afviser han også brystet - hvilket bare for mig til at føle mig endnu mere "dårlig mor".
Sker der for meget omkring ham, som han ikke kan fordøje? Er han utryg? Sundhedsplejersken og velmende bedsteforældre mener det måske er kolik, men han var jo over 8 uger da det startede?
Det eneste der hjælper lidt er at svøbe ham og bære rundt på ham, men lige så snart jeg lægger ham, vågner han, og det får jeg jo heller ikke noget søvn af, og med max 5 timers søvn i døgnet - fordelt på 6-10 omgange, er bare ikke nok for mig her på anden uge...
Jeg har nu fået etableret lidt backup, hvor der kommer én og triller en tur med han i barnevognen - forhåbentlig kan jeg så få sovet lidt, men jeg ville jo helst selv klare det og er ked af at vide, at der triller en dreng rundt derude, som bare skriger og skriger - please fortæl mig, at det bare er en overgang...
Hilsen fra en meget træt mor.