Brev:
Jeg vil rigtig gerne op på fire måltider
1. november 2007
Alder:
7 mdr.
Jeg vil rigtig gerne op på fire måltider
Hej Helen
Dette er første gang jeg skriver til dig, og jeg håber du kan hjælpe. Jeg er lidt i tvivl om min søn Mikkel får den mad han skal have - han spiser nemlig ikke så mange forskellige ting synes jeg.
Vores dag p.t. ser nogenlunde ud som følger:
0730 Vågner og står op.
0830 Morgenmad består af Risgrød (Købemad) Han spiser en hel portion lavet af 1 dl vand og 1 dl grødpulver. Hertil 2 tsk frugtmos (købemad)
Jeg er dog begyndt at lave havregrød kogt på vand og tilsat MME og fedtstof. Han spiser ikke så meget (kan ikke så godt lide klumperne selvom jeg hakker grynene 3 gange gennem en persillehakker), så jeg giver ham efterfølgende en halv portion risgrød for at han bliver helt mæt
1000 Sover ca. 1 time
1200 Frokost består af mild fuldkornsgrød (købemad) Han spiser en hel portion lavet af 1 dl vand og 3/4 dl grødpulver. Hertil også frugtmos.
Jeg har her forsøgt at give kartoffelmos, men selvom det kommer gennem en si, er han ikke meget for det. Det ender igen med at jeg laver grød så han bliver helt mæt.
Han spiser mest når mosen er godt blandet op med frugtmos og dermed rigtig sødt. Jeg har prøvet at blande gulerødder og lidt hakket kød i mosen, men det kaster han op af.
1400 Sover - sommetider 1/2 time og andre gange 1 time til 1 1/2
1530-1600 Amning - Han spiser godt
1800 Aftensmad består af fuldkornsgrød med frugtmos igen. Han spiser en hel portion.
Jeg har nu prøvet at give købemad fra glas istedet. Han vil gerne have pasta med tomatsovs og grønsager i (men igen købemad)
1930 Amning - Han spiser ikke så meget
Om natten er det forskelligt hvornår jeg ammer igen. Det svinger lidt hvornår han vågner, men det er typisk mellem 0300 og 0500 hvor jeg så ammer. Han sover som regel videre til ca. 0730.
Til alle måltider giver jeg ham MME (Nan1) at drikke. Han drikker dog ikke så meget - det er max 50 ml ved hvert måltid.
Jeg er lidt ked af, at Mikkel foretrækker det mad man kan købe og ikke vil have den mad jeg selv laver til ham. men måske er det OK med alt den købemad ????
Jeg tænker lidt at han får for meget grød og for lidt grøntsager og kød - Men han vil bare ikke !
Jeg vil rigtig gerne op på fire måltider og derved erstatte eftermiddagsamningen med et måltid - men hvad skal jeg dog finde på ?? Og får han så mælk nok ??
Nuværende madplan har kørt i lidt over en måned, og nu synes jeg vi står lidt fast og er i tvivl om næste skridt.
Hvad er din vurdering og hvad vil du foreslå for at vi kommer videre ?
Mikkel vejer 7,9 kg og ikke har taget på den sidste måneds tid andet end indhentet de 200 g han havde tabt sig. Har ellers altid taget fint på i lige kurve og ligget lige i gennemsnit. Nu er han nok lidt i underkanten. Måler ca. 70 cm.
Dette har jo også lidt at sige mht hvilken kost jeg skal gå videre med.
Ved fødslen målte han 52 cm og vejede 3200 g.
Han sover til natten efter amningen ved ca. 20:00 tiden
Med venlig hilsen
K.S.H.