Svar: Forberede sig til amning
1. november 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Der er netop kommet to bøger på markedet som handler om amning og som er skrevet til forældre/mødre. Den ene hedder "Alt om amning" og er skrevet af Stine Roldgaard og Christina Tatarczuk. Den anden hedder "Amning - få en god start" og er skrevet af Lene Skou Jensen. Begge bøger er rigtigt gode og bestemt anbefalelsesværdige for dig at læse. Du finder dem begge i min bogguide under emnet 'kost og ernæring'.
At det var svært for dig og Benjamin at få amningen til at fungere behøver ikke at betyde at det også bliver svært denne gang. Bare det at du har været gravid før og har forsøgt at amme, har gjort dit brystvæv lidt mere elastisk og eftergiveligt, hvilket betyder at den næste lille måske bedre vil kunne få fat. Samtidig gør det at du har haft Benjamin liggende ved brystet og også har malket ud med maskine, at du har dannet det der hedder prolaktinreceptorer i brystet og de vil stadig være der næste gang du skal amme. Det har stor betydning fordi det er med til bl.a. at sikre en hurtigere mælkeproduktion - det er derfor man f.eks. ofte oplever at mælken løber hurtigere til anden gang man føder.
Man kan således sige at din krop på mange måder er bedre forberedt denne gang og det er jo et stort plus:o)
Du har fuldstændig ret i at hvis man har små og lidt flade brystvorter, så kan det nogle gange hjælpe at starte med at malke ud så brystvorten kommer frem og så lægge barnet til. Nogle gange kan man også stimulere brystvorten med hænderne til at stritte lidt mere og forme brystvorten lidt, så barnet derved bedre kan få fat.
Med hensyn til at få fat rigtigt og finde den rigtige sutteteknik, så er det meget vigtigt at du når du har født, lader dit lille nyfødte barn ligge hos dig hud mod hud. Den lille må gerne få en ble på, men ellers er det rigtig godt, hvis du kan lade babyen ligge på din mave/brystkasse uden at der er tøj imellem jer.
Når du så fornemmer at den lille begynder at virke søgende, så læg den lille sådan at han/hun selv kan søge brystet og selv tage fat. Helt nyfødte børn har ligesom dyreunger den evne og det er meget vigtigt at de ikke på dette tidspunkt presses til brystet men selv får lov til at 'hægte sig på'. Så selvom du rigtig gerne vil amme, så lad være at forcere noget, tag det stille og roligt lige efter fødslen og se om ikke det lille barn selv vil begynde at søge. Det er den bedste start på amning I kan få. De fleste børn vil begynde at søge efter brystet inden for den første ½ times tid lige efter fødslen.
Hvis barnet er forkvalmet eller der sker et eller andet, som gør at I er adskilt, så vil det være rigtig godt at du stadig medtænker hud mod hudkontakt. Så snart I er sammen skal barnet klædes af og lægges hos dig hud mod hud, så det igen får mulighed for selv at søge brystet. Det er ikke sådan at 'løbet er kørt' hvis det ikke lige sker i forbindelse med fødslen, så må man bare ligesom starte forfra:o)
Du kan ikke forberede dit bryst eller brystvorter ved at massere dem eller andet, sådan fungerer det ikke. Der er rent hormonelt at tingene sker og så når dit barn kommer til brystet.
Det vil være rigtig godt at du taler med din jordemoder om at få lavet en "ammejournal" så de allerede i forbindelse med fødslen og efterfølgende på barselsgangen er opmærksomme på at du kan have behov for ekstra støtte i forbindelse med amning, fordi du har den erfaring med dig som du har.
Jeg ved at du har en rigtig dårlig erfaring med dig i bagagen og at du sandsynligvis tænker meget på, hvor forkert og dårligt du oplevede barselspersonalets hjælp, når det drejede sig om amning, da du fødte Benjamin. Tingene har forhåbentlig ændret sig siden og nye personaler, nye arbejdsgange og større viden på amning skulle gerne kunne gøre næste ophold til en succesoplevelse. Det er dog rigtig vigtigt at du holder hovedet så koldt som muligt og lytter til din egen intuition og siger fra, når du oplever tingene som overgreb (selvom det er svært, jeg ved det godt). Og så er det godt at du læser endten en eller begge de bøger jeg nævner, så du fagligt er så informeret som muligt.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og så skal du huske på at børn jo også er forskellige og der skal to til at få en amning til at fungere:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske