Svar: Skal hun vækkes?
1. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Hanne
Med den alder din datter har er du nødt til at være sikker på at hun indtager nogenlunde den mængde mad hun har behov for. Hvis du således oplever at hun ikke har spist særlig meget i løbet af dagen, så vil det være en god idé at du tilbyder hende en flaske inden du selv går i seng.
Du har ret i at hvis man ammer, så ved man aldrig hvor meget mad barnet præcist har fået, men også når man ammer er det vigtigt at barnet ikke sover meget længe uden mad og hvis barnet f.eks. om natten kan sove 6 timer i stræk, så er det dejligt både for mor og barn med den sammenhængende nattesøvn, men så vil det være nødvendigt at tilbyde brystet måske hver 3 time et par gange i løbet af dagen, så man er sikker på at barnet ikke pludselig kommer i underskud.
Børn skal have have lov til at sove, når de sover, men ikke hvis det betyder at de kommer i underskud hvad angår mad. I sådanne tilfælde er man nødt til at vække barnet, så mælkebehovet dækkes ind.
Der kan være en fordel i at tilbyde flasken sen aften inden du selv går i seng, så du på den måde kan være heldig at undgå vækningen kl. 02... det kunne jo være dejligt om de 6-7 timer hun kan sove lå mellem kl. 23/24 og 06/07 i stedet for:o)
At hun melder sig hyppigere til måltider i løbet af formiddagen handler om at hun sover så længe om aftenen og natten uden mad. Det er derfor naturligt at hun har behov for at spise hyppigere først på dagen. Samtidig spiser børn, der får flaske ofte ikke helt så hyppigt om aftenen, som brystbørn gør. Når børn ammes, så vil der naturligt ikke være så stor en mælkemængde til dem om aftenen og mælken vil her være mere koncentreret. Ved at spise hyppigere ved brystet, så fyldes de ekstra godt op til natten og kan således sove lidt bedre der. Men sådan er det ikke for børn der får flaske - her er spisemønsteret lidt et andet og det du fortæller lyder helt normalt.
Så det er altså rigtig godt, hvis du kan få din datter til at indtage størstedelen af hendes behov i løbet af dagtimerne og lærer hende ikke at spise så meget om natten. Samtidig vil det være helt fornuftigt at du giver hende en flaske inden du selv går i seng, så hun ikke sover et stræk på 6 timer eller mere uden mad om aftenen, men i stedet tager dette stræk om natten.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske