Svar: Amning og vægttab - hos moderen
1. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Sundhedsstyrelsen skriver i deres bog "Vellykket amning - vejledning for sundhedspersonale 2006": Det er almindeligt, at ammende kvinder taber sig, men det frarådes at gå på egentlig slankekur i ammeperioden, da en skrap slankekur kan indvirke negativt på mælkeproduktionen. Der er således i orden, hvis man pga. amningen taber sig 1-2 kilo om måneden, men et større vægttab kan ikke tilrådes, da det både influerer på mælkens mængde og kvalitet".
Når det er sagt, så er det sådan, at jeg ud over at være sundhedsplejerske også er IBCLC (International Board Certified Lactation Consultant) og derfor ved en del omkring amning og de forskellige undersøgelser der er lavet. Der er blandt andet lavet en undersøgelse i år 2000 (Lovelady et al.), hvor man fulgte 40 overvægtige kvinder, hvor halvdelen var en i diæt-motionsgruppe og den anden halvdel i en kontrolgruppe. Kvinderne i diæt-motionsgruppen tabte 5 kg på 10 uger og oplevede ikke nogen problemer i forhold til at producere nok mælk, tværtimod gav motionen dem mere energi. Kvinderne i kontrolgruppen tabte 1 kg.
I 1999 er lavet et andet studie, også en amerikansk undersøgelse (McCrory et al) som viser at kvinder godt kan gå på en morerat slankekur. Tolv uger efter fødslen kom mødrene på 11 dages kur. Det gik hverken ud over mængden eller kvaliteten (sammensætningen) af brystmælken til barnet. Der var heller ikke nogen forskel i børnenes vægt under perioden.
Der er lavet flere undersøgelser og de viser generelt at det er sundere og mere effektivt for nybagte mødre, at vælge en mildere diæt og motion i stedet for en mere streng diæt uden motion. Hvis du således gerne vil have hjælp til at smide et par ekstra overflødige kilo, så vil motion altså være at foretrække fremfor at du begynder at spise meget lidt.
Jeg vil derfor foreslå dig at du fortsætter med at spise sundt og varieret. Tænker over ikke at indtage for meget fedt og spare på sukkeret, det fedt du skal spise må meget gerne komme fra fisk af forskellige slags, da netop de fedtsyrer der findes i fisk er godt, både for dig, men bestemt også for din datter og så skal du spise kød for at få proteiner.
For at du ikke skal være sulten og føle at du mangler mad, så er det vigtigt at du fortsat spiser små hyppige måltider i løbet af dagen, du må således ikke gå rundt på fastende mave.
Ved siden af at du spiser sundt, så er det altså også vigtigt at du får motion. Det betyder ikke at du skal styrte af sted, for meget og for voldsom motion påvirker også din mælk og kan give mælken en dårlig smag, men en løbetur eller en rask gåtur med barnevognen eller gymnastik, hvis du har lyst til at melde dig til det, vil være rigtig fint.
Og så må du se, hvordan din krop reagerer og hvordan din datter reagerer. Hvis du oplever at kostændring og motion påvirker din mælkemængde, ændrer på smagen og din datter begynder at afvise brystet osv. så må du stoppe og regne med at kroppen nok selv skal klare det den mangler at tabe.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske