Svar: Bliver helt vildt ivrig
1. november 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Moar
Det er helt normalt at børn i din datters alder kan spænde helt i kroppen og næsten ryste af bare iver. Hun pludrer og siger lyde, men at vise sine følelser gennem kroppen er helt normalt og umiddelbart slet ikke noget du skal bekymre dig omkring.
Man skal reagerer og være bekymret, hvis børn får anfald, hvor de har pludselige bevidsthedstab. Børn kan sagtens have rystelser i kroppen på grund af iver og at noget er vældig interessant, men hvis de pludselig bliver fjerne og ligesom forsvinder væk, får trækninger i ansigtet, pludselig begynder at bevæge deres ene arm eller ben på en mærkelig gentagende måde, får kramper i hele kroppen hvor de starter med at strække deres ben og bøje deres arme og så efter nogle sekunder går over til at have kraftige rykvise bevægelser i arme og ben, så skal man reagere. Det er kramper som barnet har. Men det du fortæller lyder helt normalt.
Hvis man oplever krampelignende bevægelser hos sit barn og er i tvivl om det man ser er normalt, så er det altid en rigtig god idé, hvis man kan optage det på video (f.eks. på mobiltelefonen) og så vise det til lægen.
Fortsat held og lykke med din lille pige og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske