Brev:
Hjælp - nedløbsrefleksen svigter os
6. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Hjælp - nedløbsrefleksen svigter os
Kære søde Helen
Jeg vil lige starte med at sige TUSIND TAK for din faglige hjælp og ikke mindst din personlige støtte!
NU driller det for alvor og jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre.
Jeg tror, at min nedløbsrefleks og produktion for alvor spiller mig et puds. Du har løbende de sidste uger hjulpet mig og jeg tror ikke, at jeg behøver komme med den lange forklaring om mig og Emma.
De sidste dage har vi slet ikke kunne få min mælk til at løbe. Jeg har lagt hende til sen eftermiddag, nat og morgen. Ca. kl. 17-18 stykker og så igen midt på natten og så om morgenen. I starten drillede det lidt om morgenen, men nu er det om natten. Hun sutter og sutter, jeg malker og malker, men det kan tage op til 20 minutter før det løber. Der står fine stråler, før det løber og jeg ville mene, at det skulle være nok til, at hun gider fortsætte. Men når jeg så selv tager over, kan der stadig gå længe før det kommer.
I nat kom det slet ikke og efter ½ time fælles arbejde, måtte jeg kapitulere og lave hende en flaske, som hun for første gang tog venligt imod. Vi har prøvet at give hende lidt flaske til natten, men det er hun ikke så vild med. Det virkede kun et par dage, så gad hun ikke det mere.
Men hvad pokker sker der? Jeg har før haft lidt bøvl med nedløbsrefleksen, men det gik over igen.
Er min produktion gået så meget ned i takt med grøden, at det er ved at gå i stå?
Men når det løber kommer der egentlig ok mængde, og hun virker meget mæt og tilfreds bagefter – tilmed gylper hun lidt.
Jeg VIL SÅ GERNE fortsætte med at amme, men det skal jo ikke være så hårdt et arbejde hver gang.
Har tænkt på om det er ved at være tid, at hun ikke skal have mad om natten. Hun nærmer sig jo ½ år – måske vil der så være mere mælk hos mig, hvis jeg kun ammer kl. 17 og så igen om morgenen. Men jeg føler, at hun er sulten om natten. Måske kunne jeg give en flaske om natten og så amme igen om morgenen?
HVIS jeg skal til at overgå til flaske (hvad jeg da ikke håber...) – hvor meget skal hun så have og hvordan skal jeg passe det ind. P.t. får hun jo kun amning 3 gange og så giver jeg modermælkserstatning på flaske med tud til måltiderne, men der får hun jo ikke så meget?
Øv, øv, hvor er jeg ked af det. Jeg vil så gerne, og jeg kan mærke at Emma også vældig gerne stadig vil ammes – så ØV! Hun ruller fint om på siden til mig og griber efter brystet og det er så dejligt. Bare ikke, når det så ikke kommer...
Jeg er træt pga. den lange periode med kolik, JA (!), og JA (!), jeg føler mig bombet hver dag, da hun er en krævende dame. Men det har jo været meget værre, da hun skreg konstant og der havde jeg mere end rigeligt mælk.
Det enenste jeg føler, der giver mening, er, at idet jeg er droslet ned med antallet af amninger og det at hun får grød - er min produktion på retur.
Jeg kan jo stimulere igennem dagen, men er det ikke ved at være meningsløst. Jeg har jo ammet fuld næsten 5 måneder og først nu falder det...?
What do I do Helen?
Qnus
Lisbeth