Svar: Problemer med putning - 8 mdr.
31. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der er flere ting som gør sig gældende i jeres situation.
For det første er der jeres søns alder. Han er nu i separationsfasen og det betyder at han har brug for at se jer, for at vide at han ikke er forladt. Han har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at I er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt. Derfor kan det være en lidt svær periode at drosle amningen ned og det er især svært at droppe den inden putning om aftenen. Jeg synes derfor amning inden aftenputning er helt relevant og man kan også godt forsvare at amme sen aften inden du selv går i seng, mod at du så ved, at han har fået og ikke behøver yderligere om natten.
Det I skal være opmærksom på er naturligvis, at han ikke begynder at trappe amningen op, at han ikke begynder at vågne 4 gange om natten for at få bryst. Hvis det handler om at han i øjeblikket har behov for brystet og hvis han ikke får det så græder han ulykkeligt; men får han det, så falder han i søvn på et øjeblik.. ja så ville jeg vælge at give ham brystet. Jeg synes ikke det er nu I skal kæmpe denne kamp - simpelthen på grund af hans alder.
Den amning der ligger kl 02 vil således være god at forsøge at fjerne, men det skal ikke være noget der bliver gjort til en kamp og er det kun brystet der virker, så giv ham det. Sørg dog for at det kun er som trøst, lirk brystvorten ud igen hurtigt, så han ikke får lov til at mætte sig med mælk.
I forhold til hans alder, så vil det nu være passende med 3 amninger for at mælkebehovet dækkes ind. De fleste vælger at amme morgen, eftermiddag og aften, men hos jer lyder det mere relevant at amme morgen, aften og sen aften og det er helt okay. Når han bliver ca 10 måneder så nedsættes amningen til 2 gange dagligt endten morgen og aften eller aften og sen aften.
Måden at gøre det på, vil ofte være at fjerne amningen før søvn om dagen, så I lærer jeres dreng at kunne falde i søvn uafhængigt af brystet. Når han kan det om dagen, så er det lettere for ham også at lære det om aftenen og så er det lettere for far at komme på banen, når han er hjemme og kan tage lidt over.
Mit råd er altså at I ikke kæmper en kamp om aftenen, men forsøger en rutineændring, hvor han om dagen ikke skal falde i søvn ved brystet, for derefter at udnytte denne rutine om aftenen også.
Udover det med separationsfasen og behovet for at have jer i nærheden, at kunne se jer for ikke at føle sig forladt, så handler hans natlige uro og vægring mod at sove, også om at han motorisk er rigtig godt igang. Han er begyndt at kravle, han sætter sig, rejser sig osv og han øver sig både dag og nat - både vågen og sovende. Han har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at han har svært ved at slappe af. Jo mere han øver sig om dagen, jo bedre bliver han til det og jo mere han mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på ham om natten. Indtil han mestrer dette, så må I hjælpe ham med at blive lagt i en god stilling, så han atter finder roen (selvom det er kortvarigt) og så putte ham igen og igen og igen - uden at give ham bryst, bare hjælpe til stillingsskift.
Og så er der naturligvis også indtaget af mad i løbet af dagen. I skal naturligvis sikre jer at han ikke vågner fordi han er sulten. Vælling behøver han ikke, men han har en alder, hvor han skal til at spise mere og mere familiemad og få mad som han selv kan putte i munden. Det kræver stor koncentration og giver en mental træthed, som han har behov for, men da det fortsat er meget svært, så er det rigtig vigtigt at han ved siden af stadigvæk får mos og grød, så I er sikre på at han er mæt nok.
En plan for et barn på 8 måneder kunne se således ud:
Morgen 6: Amning
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: brødskorpe eller lignende at gnave i, ½ banan eller anden frugt, mos eller frisk, vand af kop
Puttes til formiddagslur herefter, sover uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, vand eller mælk i kop.
Puttes til middagslur og skal igen ikke ammes inden, men lære at falde i søvn uden brystet
Eftermiddag 15.30-16: En portion grød eller I kan når I nærmer jer 9 måneders alderen begynde med en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys eller frugtmos. Allerede nu må I gerne give frisk frugt f.eks. banan. Gerne ½ bolle med smør. Vand eller mælk af kop.
Aften 18: Mere familiemad, meget gerne ris, boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, frikadeller (kød/fisk), laks i ovnen osv. Hvad I nu spiser. Gerne lidt grøntsagsmos som tilbehør, men udgangspunktet er jeres mad.
Frugtmos eller frugtgrød med mælk som dessert. Vand eller mælk af kop.
Hvis han ikke har spist særlig meget, så bruger nogle familier med held at give en portion grød som natmad, det kan I også forsøge. Det kunne være kl. 19.30.
Puttes ellers til natten ca kl. 20 med amning og lægges herefter i sin seng
Sen aften 23: Amning, så I er helt sikre på at ham ikke behøver kl. 02
Nat: Så vidt muligt undgå amning kl. 02, men lad være at gøre det til en kamp som ingen af jer kommer rart igennem.
Når du putter ham efter amning og lægger ham i hans egen seng, så er det vigtigt at vurdere, hvad han har behov for. Hvis han græder er det meget vigtigt at I skelner typerne af gråd fra hinanden. Hvis han græder fordi han er utryg, han klynger sig, han vil ikke sove alene, han har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct.
Men hvis han småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så han ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener, at han skal sove nu og så betrygge ham i det.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges! Selvom han ikke græder, så skal I vende tilbage til ham, så han hele tiden ser jer og dermed ved at han ikke er alene. Det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart og det er alfa omega for at få børn til at sove.
Det handler derfor om at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så han atter føler sig tryg. Han har som sagt en alder, hvor det er vigtigt for ham at have jer inden for synsvinkel for at han helt forstår at I er der. Kan han ikke se jer, kan han godt føle sig forladt. Og hvis det viser sig at han har behov for den meget tætte fysiske kontakt for at sove i øjeblikket, så skal han naturligvis have den, men prøv i første omgang at se om ikke det at gå frem og tilbage vil betrygge ham nok.
Nu tror jeg at jeg kom det hele igennem, jeg håber at I er hjulpet videre på vej. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske