Brev:
Problemer med putning - 8 mdr.
31. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Problemer med putning - 8 mdr.
Kære Helen.
Så jeg på banen igen med endnu et spørgsmål.
Denne gang er jeg mere desperat end nogen sinde før. Jeg vil sige jeg er så presset at det hele er uoverskueligt for mig/os.
Elias er nu 8 måneder og der sker rigtig meget i hans liv, det kan mærkes :O)
Han kravler, stiller sig op af alt og er i det hele taget over det hele.
Mit spørgsmål drejer sig om aftens putningen. Det har aldrig været en nem sag med Elias, men nu er det nærmest umuligt.
Han har siden fødslen sovet hos os, i vores seng. Han blev ammet i søvn, og vågnede konsekvent hvert. 3 time. Det har han gjort indtil for ca. 14 dage siden.
I princippet har jeg ikke noget imod at amme ham i søvn, men han tumler simpelthen så meget rundt i sengen, at det bliver en hel umulig opgave. Derfor besluttede vi os om at starte med at vænne ham til sin egen tremmeseng, som står ved siden af vores seng. Samtidig ville vi prøve at springe den amning over han får kl. ca. 2.
Han bliver puttet ca. kl. 20. Jeg sætter mig ind i soveværelset, ammer ham og ligger ham op i sengen. Han falder ikke længere i søvn ved brystet og stikker derfor i et skrig lige når jeg har sluppet ham. Han vender sig om på maven, sætter sig op, for derefter at rejse sig. Dette gentager sig mindst en halv time, og det er her jeg er i tvivl om, hvad jeg burde gøre. Han er ikke i stand til selv at ligge sig igen, jeg er derfor nødt til at lægge ham, men han vender rundt, og seancen gentager sig. Han skriger og skriger og vil op. Jeg står over ham, aer ham på ryggen, tysser med en beroligene stemme, synger og nynner. Efter jeg har stået sådan 1-2 timer sover han.
Desværre vågner han, opdager jeg ikke er der, og så det igang igen. Dette kan fortsætte en hel nat!!!
Jeg har til tider været desperat og taget ham over i min seng, det hjælper heller ikke. Her sætter han sig op i søvne og jeg på lægge ham utallige gange før han igen falder til ro.
Jeg har prøvet metoden "godnat og sov godt" Jeg er ikke rigtig tilhænger af metoden, og måtte også hurtig opgive, da jeg ikke kunne holde ud at høre ham skrige sådan. Men igen, jeg var desperat og har virkelig brug for hjælp.
Mht. at springe en amning over, sagde min sundhedsplejerske at jeg skulle give ham vælling når han vågner ved 23 tiden, og derefter holde "køkkenet" lukke indtil kl. ca. 5. Problemet er at Elias NÆGTER at tage flaske (han har ellers altid elsket den) det er derfor ikke muligt at give ham vælling. Både han far og jeg har begge prøvet med flaske. Mormor og farmor har også begge forsøgt men uden held.
Han vågner stadig kl.23 får bryst, vågner igen kl.2 og her er far på banen. Det kan her tage alt fra 1/2 - 4 timer for ham at falde i søvn igen, stakkels far :O) Og det har stået på i snart ti dage. Er han sulten siden han ikke falder til ro, og burde han ikke "lære" ikke at vågne efter mad kl.2 når vi har holdt igen så længe?? Troede ikke det tog så lang tid at vænne ham af med det.
Min kæreste arbejder i udlandet og er væk ca. en uge ad gangen. Det er hårdt at være vågen hele natten, for derefter at være overskuds mor i dagtimerne.
Håber du har et godt råd til mig :O)
På forhånd tak.