Svar: Søvn og mad - 11 mdr.
31. oktober 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at I trænger til en sammenhængende nattesøvn og det gør jeres datter bestemt også, samtidig har hun også rigtig meget behov for anden mad og så længe hun ammes så meget om natten, så får I hende ikke til at spise om dagen!
Jeg ved godt at du har den tanke, at et eller andet skal hun have, for hun er jo sulten pigen og samtidig er brystet, det der virker. Men jeg er nødt til at sige, at det er at gøre hende en bjørnetjeneste og I kan ikke regne med at hun selv ved, hvad der er bedst for hende og hendes udvikling. Derfor er det jer forældre, som skal beslutte at nu er amningen slut. Hun har ikke længere behov for den mælk, men har en alder, hvor hun har rigtig meget behov for andre fødevarer og hun skal have mad, som skal tygges. Hun skal spise familiemad. Så længe hun ammes 6-7 gange hver nat, så får I hende ikke til at spise rigtig mad og det skal hun nu! Det er jeres ansvar.
Jeg ved ikke, hvordan du har det med amning og hvor længe du egentlig havde tænkt dig at amme. Du ved naturligvis bedst selv, hvordan du har det og hvad I vil kunne gennemføre og kan du holde dig til at amme hende en gang dagligt nemlig inden hun skal sove, så må du også gerne blive ved med at amme hende for min skyld. Men hvis ikke du kan holde dig til dette, så er det bedre at stoppe amningen helt - også for din datters skyld.
Det vil være helt oplagt at få hende ud af soveværelset og ind på eget værelse og det er der hun skal lære at sove og føle sig tryg ved at falde i søvn. Og samtidig med at hun flyttes ind på eget værelse, så stopper natamning - den mulighed eksisterer simpelthen ikke mere. Og ja, du har helt ret i at det vil give frustration og hun vil være ked af det, men er hun tørstig, så kan hun få noget at drikke af en kop og er det tryghed og nærhed hun savner så kan hun tages op, holdes favn, siddes med, vugges, puttes med osv. alverdens ting - bare ikke brystet og far kan være ligeså god til at betrygge som mor.
Du skal have en stram t-shirt på eller lignende, som hun ikke selv kan løfte op og hun skal væk fra dig i sengen. Så længe hun ligger lige foran brysterne og kan dufte din mælk, så er det jo nærmest tortur at nægte hende dem.
Det kan som sagt godt være at du kan holde dig til kun at amme en gang dagligt og det kan du så gøre om aftenen inden hun skal puttes. Men hvis det ikke går, så kan alternativet være en kop mælk og en banan. Der er nogle stoffer i banen som får børn til at slappe af, så de bedre kan sove og lidt lun mælk er jo altid dejligt og det hun kender fra brystet. Det giver således en kendt ro i maven.
Derudover vil det være rigtig godt med en godnathistorie. Sid ved siden af hende i sengen og læs højt, hvis hun rejser sig og vil op, så fortæl hende stille og roligt at hun skal lægge sig ned igen, I sidder og læser og er der for hende. Hele tiden betrygge hende i at I er der og at hun roligt kan lægge sig til at sove.
Hvis hun klynger sig til jer, så skal I blive hos hende. Ikke nødvendigvis tale så meget til hende, bare fortælle hende at I elsker hende, at hun skal lægge sig ned og sove, at I sidder der og hun kan være helt rolig. Hvis hun accepterer at ligge i sin seng og egentligt pludrer lidt og har det meget godt, så kan I vælge at gå fra hende. Dog aldrig være væk i mere end 3 minutter og ikke noget med at forlænge tiden, tværtimod - hele tiden gå tilbage også selvom hun ikke græder, vise at I er der, kærtegne hende lidt, putte dynen om hende igen, forsikre hende om at I passer på hende og at hun kan sove trygt og roligt og så gå ud igen.
I kan også gøre det at I er til stede i værelset, at I tager strygetøj eller lignende, som I kan stå og ordne på værelset. Så er I til stede i rummet uden at give hende direkte fysisk kontakt, fortælle hende at hun skal lægge sig ned og sove. Netop det at hun selv lægger sig ned gør at hun begynder at forstå at det er det I vil have hende til og at hun selv begynder at gøre det er også med til at hun accepterer det.
Det er alfa omega at hun føler sig tryg ved at skulle sove. Det at falde i søvn i sin seng på sit værelse skal forbindes med noget rart, noget hyggeligt og trygt. Derfor er der ikke en fast metode som skal bruges, men I må hele tiden vurdere ud fra, hvad tegn hun viser jer. Hvis hun er utryg og har brug for nærheden, så skal I sidde der, hvis hun søger underholdning eller et eller andet sted godt kan acceptere at ligge lidt, bare ikke for længe, så kan I gå til og fra eller være i stede på værelset imens I laver noget andet.
Og så skal hun have rigtig mad og den eneste måde hun kan lære det på er ved at I serverer det for hende.
En alderssvarende dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød. Mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, vand at drikke.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - leverpostej, sildepostej, grøntsagsmos kan bruges på brød, avokado. Tilbehør af ærter, majs, gulerod, peberfrugt. Vand af kop.
Der er intet i vejen for at tilbyde hende lidt af aftensmaden, hvis I har lidt rester tilbage. Det kan være lidt kylling, frikadelle, pasta der kan varmes lidt igen og lignende.
Eftermiddag: En lille skål tykmælk med lidt frugtmos eller frisk frugt, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør og måske lidt ost eller en lille smule marmelade. Vand af kop
Før aftensmad: Et lille fad med lidt agurker, kogte ærter, majs, gulerod, peberfrugt og lignende. Om eftermiddagen er børn ofte sultne og pylrede og det er vigtigt lige her i 'ulvetimen' at give hende noget sundt.
Aften: Serveres samme mad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, forskellige grøntsager. Hun kan faktisk spise det hele uden problemer. Hun kan få en portion frugtgrød med mælk til dessert og drikke vand af kop. Sovs moses sammen med kartofler og hjælp hende med det, lad hende smage fra jeres tallerken. Hun skal have noget som gives med ske og noget som hun selv spiser.
Til natten: En lille kop lun mælk og måske ½ banan inden hun skal sove, dette kan afløser aftenamningen på sigt.
Nat: Vand hvis hun er tørstig eller beder om noget.
Jeg ved at det lyder hårdt, men jeg mener det er meget vigtigt at I nu tager det på jer, at få ændret tingene, så jeres datter stopper natamning og så hun begynder at spise sufficient og alderssvarende. Jeg ønsker på ingen måde at slå jer oven i hovedet og jeg ved godt at det er svært, men jeg håber at jeg hermed har fået givet jer et skub i den rigtige retning:o) Der er jo også en grund til at I skriver til mig og et eller andet sted, så ved I jo godt selv at der skal ske en ændring nu:o) Det skal nok gå alt sammen, knus herfra og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske