Brev:
Søvn og mad - 11 mdr.
31. oktober 2007
Alder:
11 mdr.
Søvn og mad  - 11 mdr.
Kære Helen
Min datter er nu 11 måneder, og vi bøvler fortsat med forskellige ting. Derfor skriver jeg nu til dig igen.
Først er det søvnen. Hun sover fra 20 – 7, men med mange (6-7) opvågninger i løbet af aften og nat. Hun bliver stadig ammet i søvn, og skal ammes for at falde tilbage i søvnen ved hver opvågning. Hun sover derfor også stadig ved siden af mig i dobbeltsengen. Hun kan slet ikke finde ro selv, men har brug for kraftig stimulering for at falde i søvn – amning eller rokken i barnevogn – sådan har det jo også været hele hendes liv, så hun ved jo ikke at det kan være anderledes!
Hun vil ikke tage en sut, og sutteklud el. bamse bliver smidt langt væk i arrigskab og meget højt skrigeri, til hun får det som hun plejer og kender. Vi er klar over, at hun ikke lærer at falde i søvn uden stimulering, før VI beslutter at hun skal, men spørgsmålet er bare hvordan…
Jeg har både læst ”Godnat og sov godt” og ”Sov igennem, uden gråd”. Umiddelbart er jeg mest til sidstnævntes bløde metoder, men eftersom ingen af rådene deri har virket, hælder jeg nu mest til at forsøge med nogen af rådende fra førstnævnte. Min datter er en rigtig hidsigprop med en meget stærk vilje, og jeg tror ikke længere på, at det kommer til at ske uden kamp, sved og tårer. Hendes tremmeseng står ved siden af vores seng, men hun skal jo snart ind på eget værelse, så vi er i tvivl om vi skal flytte hende derind samtidig med at hun skal lære at falde i søvn selv, eller om vi skal tage én ting af gangen.
Både jeg og min mand er ”bløde” mennesker, der har meget svært ved at rumme hendes gråd, og det er jo nok også derfor, at vi stadig er hvor vi er. Har du et råd, til hvordan vi kommer bedst igennem den uundgåelige ”kolde tyrker”, og har størst chance for at ende med et barn der lægger sig til at sove, uden at gøre vrøvl??
En anden ting er maden. Hun er stadig på grød og mos/blendet mad og franskbrød. Alt andet laver hun voldsomme ”opkast-reflekser” af. Hun har 8 tænder, men kan alligevel slet ikke tage noget der skal tygges. Bliver vi ved at give hende, ender det med at hun kaster det hele op op, og så er vi lige vidt. Hvad gør vi, når hun åbenbart ikke kan tage fast mad – hun er jo snart et år!?
Hendes dag ser sådan ud:
Vågner kl. 7 og får grød ca. 7.30
Sover fra 9.30 – 11
Grød igen kl. 12.
Ammes 14.30
Sover fra 15-16.30
Mos/blendet mad mellem 17 og 18
Franskbrød og gnave af mellem 18.30 og 19 ( mens vi spiser)
Ammes i søvn kl. 20
Håber du kan hjælpe os videre.
På forhånd tak!