Svar: Sovevaner - 4 år
2. juni 2003
Alder:
4 år
Sikke et dilemma,- for hun har jo ret din datter. Selvfølgelig skal børn, der er bange ikke ligge alene og når vi som voksne synes at det er rart at ligge sammen, så synes børnene det jo bestemt også. Alle har brug for nærhed og tryghed uanset alder og jeg mener derfor ikke, at I har en forkert holdning. Vær glad for at I har en datter, der i en alder af kun 4 år, så fint kan beskrive med ord at hun har et behov.
Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af at det ikke på nuværende tidspunkt er et problem, men at du er urolig for fremtiden. Umiddelbart behøver din datter ikke at flytte ud af soveværelset fordi der kommer en lille ny. Hun kan jo stadig blive flyttet over i sin egen seng og efter et par nætter har hun vænnet sig til at den lille måske græder lidt i løbet af natten og hun vil ikke vågne af det.
Der kan dog godt være andre grunde til at man synes at børnene skal ud af soveværelset, når de når en vis alder. Det er derfor vigtigt at du og din mand træffer en fælles beslutning om, hvad I inderst inde har mest lyst til. Hvis I har det bedst som det er nu, så ser jeg ingen problemer i dette og det er det der virker for jeres familie, men hvis I beslutter jer for, at hun skal ind på sit eget værelse, så er det nok mest hensigtsmæssigt at gøre det nu i god tid inden den lille ny kommer.
Benyt lejligheden til at få lavet et "storesøster-værelse", med pynt, nips og hvad piger i hendes alder ellers elsker. Gør værelset hyggeligt efter hendes ønsker. Køb eventuelt selvlysende stjerner eller lignende til at sætte op i loftet og også en sød lampe, der kan være tændt om natten, så hun kan se hvor hun er og finde ind til jer, hvis hun vågner.
Mange børn har mareridt og man skal selvfølgelig altid være opmærksom på om hun har set noget i f.eks. fjernsynet, der kan være medvirkende årsag. Mange børn drømmer også om en bestemt uhyggelig figur, der kan optræde fast i deres drømme. For nogle børn kan det hjælpe at give figuren et navn. Derved afmystificeres figuren/uhyret og er ikke længere så farlig.
En middelvej for jer kunne måske også være at lade jeres datter falde i søvn i jeres seng og så, når hun sover, flytte hende ind i sin egen seng på værelset. Hvis hun vågner hen på morgenstunden kan hun jo komme ind til jer igen.
Held og lykke med familieforøgelsen til august.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske