Svar: Søvn og eget værelse
31. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære trætte forældre
Der er ingen tvivl om at jeres søns natlige opvågninger og grædeture om natten hænger sammen med hans udvikling i øjeblikket. Her tænker jeg både på hans motoriske udvikling, hvor han netop øver sig i at rejse sig, sætte sig, kravle omkring osv. og det øver han sig også på i søvne... og på det at han oplever mere af verden, får mange flere stimuli som skal bearbejdes i drømme samtidig med at han har en alder, hvor han skelner kraftigt mellem kendt og ukendt, fremmede contra mor og far.
Det bedste man kan gøre er at hjælpe ham med at finde en god stilling igen og blive lagt ned og puttet. For at han skal blive bedre og bedre til dette vil det være godt at I om dagen også hjælper ham med dette og således støtter hans motoriske udvikling så meget som muligt. Jo bedre han bliver, jo mindre behøver han øve sig om natten:o)
Derudover handler det meget om at betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove, at I er der for ham og passer på ham. Han har en alder nu, hvor han har brug for at se jer for at vide at I er der og derfor er det vigtigt at gå frem og tilbage hele tiden, så han føler sig 100 pct. tryg ved at sove hvor han sover.
Det vil også være godt i løbet af dagen at lege "gemmeleg" og "borte-tit" så han stille og roligt lærer det med at man er der, selvom man er ude af syne... det er en god leg netop til denne alder.
Med hensyn til eget værelse, så vil det være godt i denne alder, fordi I så ikke forstyrrer hinanden så let. Man kan meget let komme til at reagerer lidt for hurtigt på barnets uro om natten, når man sover sammen - lige stikke sutten i munden, eller hjælpe om på siden og nogle gange er det bedre at lade barnet finde videre i søvnen uden hjælp. Når man sover i hvert sit rum, så bliver man automatisk ikke så servicerende men barnet får lov til at forsøge lidt mere selv.
Det kan være en svær alder at flytte eget værelse i fordi han netop nu har meget stort behov for at se jer, for at vide at I er der. Men samtidig vil I jo så komme, når I hører at han virkelig har behov og når han skal puttes, vil I kunne gøre det at I hele tiden går frem og tilbage for at lære ham at han roligt kan sove, hvor han er og at I passer på ham.
Hvis I beslutter jer for at forsøge at putte ham i egen seng på eget værelse, så er det vigtigt at I vurdere, hvordan og hvad I skal gøre ud fra, hvordan han reagerer. Hvis han græder er det meget vigtigt at I skelner typerne af gråd fra hinanden. Hvis han græder fordi han er utryg, han klynger sig, han vil ikke sove alene, han har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct. Men hvis han småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så han ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener han skal sove nu og så betrygger ham i det.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges! Selvom han ikke græder, så skal I vende tilbage til ham, så han hele tiden ser jer og dermed ved at han ikke er alene. Det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart og det er alfa omega for at få børn til at sove.
Det handler derfor om at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så han atter føler sig tryg. Han har som sagt en alder, hvor det er vigtigt for ham at have jer inden for synsvinkel for at han helt forstår at I er der. Kan han ikke se jer, kan han godt føle sig forladt. Og hvis det viser sig at han har behov for den meget tætte fysiske kontakt for at sove i øjeblikket, så skal han naturligvis have den, men prøv i første omgang at se om ikke det at gå frem og tilbage vil betrygge ham nok.
Håber ovenstående også hjælper jer lidt videre denne gang og hvor er det dejligt at høre at I har kunne bruge mine tidligere svar. Det er rigtig flot at du har fået trappet amningen ned og det du fortæller lyder rigtigt fint og alderssvarende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske