Brev:
Søvn og eget værelse
31. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Søvn og eget værelse
Hej Helen,
Først lige en tak for dine råd om kost og ammestop, som vi virkelig har kunnet bruge til noget.
Lige nu er er det tema hjemme hos os søvn... Vores dejlige lille dreng på 8 måneder, har for tiden nogle "ture" om natten, som gør mor og far meget trætte...
Disse "ture" består i at han vågner, sætter sig op og rejser sig ved tremmerne, mens han græder. Vi lægger ham så ned igen, putter ham med sutten og dynen, men det udløser tit voldsom gråd, som varer et stykke tid, hvorpå han falder til ro og måske falder i søvn, hvorefter det hele gentager sig 5 minutter efter. Det kan stå på i op til en time. Nogle gange tilbyder vi ham vand af kop, og ellers prøver vi at berolige ham med vores stemme, en hånd på hovedet osv.
Vi er stoppet med natteamning for et par uger siden, han bliver nu først ammet efter kl 04 om morgenen. Han bliver puttet til natten med amning mellem kl 18.30 og 19.30 ca hver aften og sover ca en halv time efter. Ellers bliver han ammet en gang om eftermiddagen, dvs 3 gange på et døgn.
Han har en god appetit og trives i det hele taget super. Han er for nyligt begyndt at kravle, og inden for den sidste uge har han lært at selv at sætte sig op og rejse sig ved ting. Det sker altså en kæmpe stor motorisk udvikling med ham lige nu, hvilket vi kan fornemme at han er meget glad og stolt over, men som også giver ham noget uro og ængstelse.
Vi overvejer om det kan være en god ide at flytte ham på eget værelse. Lige nu sover han i sin egen seng, der står op ad vores. Hvis vi skulle gøre det, vil det for at skabe mere natte ro for os alle, ikke fordi vi vil have vores soveværelse for os selv, da vi synes det er hyggeligt at have ham tæt på os.
Så det vi har brug for råd og vejledning omkring er følgende:
- Hvad tænker du at de urolige natte "ture " kan skyldes, og er det andet vi kan gøre end hvad vi gør i forvejen?
- Argumenter for og imod eget værelse - hvorfor er det en god ting og hvorfor ikke? Og har du ideer til hvordan det kan gøres(altså flytte ham på eget værelse) på en så blid og positiv måde som muligt for ham?
På forhånd mange tak for din hjælp!
Hilsner fra nogle trætte forældre...