Svar: Søvn og salt
31. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men skal selv have lov til at regulere deres søvnbehov, dog ikke på bekostning af deres nattesøvn og det er uhensigtsmæssigt hvis de begynder at vende op og ned på nat og dag... Derfor synes jeg godt at du kan forsvare at begynde at vække din datter lidt, hvis hun sover så godt at du ikke kan vække hende uden at tage meget fat i hende, så må hun have behov for at sove længere, men vågner hun let, så er det helt fint at forsøge dette. (Og ja, jeg ved godt at andre ikke vil være enige i dette, men som sagt skal tingene og hverdagen jo hænge sammen).
Med hensyn til salt, så er det helt rigtigt at vi i Danmark vægter meget at børnene spiser det samme som os og derfor må din datter godt få lidt salt i begrænset mængde. Hvis I salter meget er det dog en god idé at gå over til bordsalt, så maden først krydres med det ekstra salt, når den er serveret.
Sundhedsstyrelsens retningslinier siger, at man ikke aktivt bør tilsætte salt til barnets mad, dels fordi det er unødvendigt og dels fordi man ikke bør vænne børn til en salt smag. Små børn kan godt spise af familien mad, hvis den ikke har et meget højt indhold af salt. Foreksempel er det ikke nødvendigt at koge barnets grøntsager for sig selv for at undgå den saltning, man normalt bruger til kogte grøntsager.
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål og dejligt at høre at ammestoppet gik så fint. Det er som jeg siger ofte meget overraskende, hvor let det går og du ramte tilsyneladende lige det rigtige tidspunkt - dejligt, når det er sådan:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske