Svar: Meget frustrerede forældre
30. oktober 2007
Alder:
17 mdr.
Kære trætte og frustrerede forældre
Der sker rigtig meget med jeres dreng i øjeblikket. Netop omkring 1½ års alderen begynder børn at have en periode, hvor de sover mere uroligt, vågner op, vil ikke trøstes og vil samtidig gerne have fysisk kontakt, småklynker i søvne osv. Samtidig er de om dagen meget mere pylrede, vil gerne være mere på arm, klynger sig til benene, virker pludselig meget mere morsyge og generte, har ikke mod på omverdenen på samme måde som tidligere.
Dette er helt naturligt for deres udvikling og er en fase de skal igennem. Det handler blandt andet om at de rent fysisk er igang med at bruge sig selv meget mere end tidligere. De går, begynder at løbe, klatrer op og stille og roligt åbner verden sig for dem. Det at opleve verden stor begynder også at give en bevidsthed om at noget kan være farligt og har således mere farefornemmelse end tidligere. Han ved f.eks. godt nu at han kan slå sig, når han falder, han kan klatre op men kan ikke selv komme ned, at du kan finde på at gå fra ham osv. Det er altså en spirende farefornemmelse der begynder nu.
Dette medfører også en mental ændring, et øget behov for at kunne se jer for at vide at man ikke er alene og for at turde bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. En masse oplevelser dagen igennem som skal bearbejdes i drømme giver den natlige uro. Det er således meget normalt det I oplever og er således en fase I skal igennem.
Det er rigtig godt at jeres putteritual fungerer og at jeres dreng sover i sin egen seng og finder sig tryg og tilpas ved at blive puttet der. Det skal I så vidt muligt forsøge at holde fast ved, da det at kunne falde trygt i søvn i sin egen seng er meget vigtigt for gode sovevaner senere hen.
Er det ikke muligt at han kan sove videre i sin egen seng, når han har fået sin vælling, så I ikke behøver ligge op af hinanden. Han har naturligvis brug for at vide at I er der for ham og derfor skal I også reagere, når han vågner og græder, men han må gerne tumle omkring og ligge uroligt og netop hans alder og den fase han er i gør, at han gør det. På den måde kan man måske godt sige at serviceniveauet er for højt, han behøver ikke ligge sammen med jer, men må gerne sove videre i sit eget værelse. I forstyrrer hinanden når I ligger sammen.
De fleste børn på 1½ år vil have behov for at sove ca 2 timer i løbet af dagen og ca 11 timer om natten - altså 13 timer i alt. Om 1½-2 timer om dagen er nok afhænger således af hvor meget han sover om natten. Det er klart at i øjeblikket, hvor han sover så uroligt og har mange opvågninger, så vil han også være mere træt om dagen og derfor også være mere pylret om eftermiddagen, samtidig fortæller du dog også at hvis bare der sker nok så er han glad og frisk. Men det er naturligt nok, vi andre har også lettere ved at holde os igang, hvis der sker noget end hvis vi bare sidder stille...
Det hjælper ofte med et sent eftermiddagsmåltid. Man skal huske at børn fortsat har brug for små hyppige måltider for at deres blodsukker er stabilt og også når man er 1½ år er det vigtigt. Det vil derfor være en rigtig god idé at give ham noget at spise sen eftermiddag, det kan være en bolle med lidt smør og lidt ost i stænger, den kan være frugt, det kan også være en tallerken med lidt forskelligt grønt som ærter, majs, gulerod, avokado og lignende.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Det lyder ikke som om at I gør noget forkert, men som om I umiddelbart er nogle søde og omsorgsfulde forældre. Det er som sagt en fase I skal igennem og jeg håber at I hermed er hjulpet lidt på vej. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske