Brev:
Meget frustrerede forældre
30. oktober 2007
Alder:
17 mdr.
Meget frustrerede forældre
Hej Helen,
Mit spørgsmål er egentlig flere spørgsmål, det har du sikkert prøvet før, jeg har på fornemmelsen de godt kunne hænge lidt sammen.
Vores dreng på 17 mdr er en glad, rask og velfungerende dreng, pånær om natten og efter vuggestue indtil vi får aftensmad, der som regel er ved 17.30 tiden. Han har indtil nu kun sovet igennem et par nætter i sit snart 1 1/2 årige liv. Jeg ammede ham indtil han var 13 mdr, men holdte op, da jeg troede det så ville hjælpe lidt på hans søvn, og i øvrigt var meget klar til at give slip på det tidspunkt.
Han bliver lagt i sin egen seng mellem 19-19.30, og er meget træt der. Vi kan ikke holde ham vågen længere, og syntes selv vi har gode ritualer m.h.t sengelægning. Det anbefalede bad, historie og lidt nusning til han sover. Der er ikke de store problemer i forhold til det. Vi begyndte at give ham vælling da jeg stoppede amning, når han vågnede for 3, 5, eller 10 gang, kl 5 om morgenen, der følte vi han måske faktisk var sulten, og syntes så det er ok med en lille nat-snack. Han elsker sin vælling, og bliver ret sur hvis ikke den kommer.
Der ville egentlig ikke være et problem med det for vores vedkommende indtil videre, hvis han bare gad og sove efter vællingen, men han ligger ofte og karter rundt med arme og ben, så det er umuligt at ligge ved siden af ham. Oftest sover han i et par minutter, og vågner så op igen, dette kan stå på i timer, indtil han tilsidst vågner helt op. Men vi får virkelig ikke sovet, og er ved at være godt og grundig trætte af hele det natteshow!
Ingen af os er specielt vilde med ideen om at lade ham græde i mere et par minutter, da vores holdning er at det ikke er rigtigt, og der intet godt kan komme ud af det. Hvad skal vi dog gøre for at få lidt mere ro om natten? Er vores service niveau for højt?
Det andet spørgsmål er ang den såkaldte "ulvetime". Han sover ca 1 1/2 - 2 timer i vuggestuen, og er virkelig sur så snart han kommer hjem. Får han så for lidt søvn? Hvis vi leger i gården eller er på legeplads eller besøger nogen, fejler hans humør ikke noget, men han bliver sur inden han får tøjet af herhjemme. Han er meget glad for sin far, men utrolig "mor pylret" når jeg er hjemme. Dette er virkelig frustrerende for os alle, jeg kan slet ikke foretage mig noget (madlavning, lektier etc) medmindre hans far underholder ham i et andet rum. Er dette normalt i hans alder?
Han er begyndt at blive genert over for andre, men virker ikke ked af det. Det hører vel med til at han er ved at finde ud af hvem han er?
Gør vi et eller andet forkert m.h.t natten? Og findes der gode råd ang "ulvetime" Tror du han får for lidt søvn?
Venligst,
nogle meget trætte frustrerede forældre.