Svar: Overvejelser om sovevaner - 9 mdr.
30. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Umiddelbart lyder det jo som om at jeres lille dreng har en rigtig god evne til at selvregulere sit behov for søvn, således at han indhenter det forsømte om natten ved at sove mere om dagen. Det er jo sådan set en meget god evne at have, men dog problematisk, hvis han også skal have noget ud af dagplejen, når han begynder der...:o)
Selvom børn skal have lov til at sove, når de sover, så synes jeg dog det lyder fornuftigt at I forsøger at vække ham, så han ikke sover 4 timer om formiddagen, men tilgengæld kun sover 1-1½ og så bliver puttet igen til lur over middag. I kan evt. kontakte dagplejer og høre, hvordan hendes rutiner for dagen er - hvornår de er i legestue osv.
Så selvom han egentlig skal have lov til at sove, og det er pasningen og måden hverdagen skrues sammen på, der pludselig får betydning for hvornår han skal sove eller ej, så er det jo sådan virkelighedens verden er, og det må vi så nogle gange forsøge at pejle lidt ind efter.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05.45: Flaske MME 175-200 ml
Morgen 08.30: Grød m. frugtmos, ½ bolle med smør, ½ banan eller lignende i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur samme tid som han plejer 9.30 og sover her 1½ time, vækkes stille og roligt
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle, kylling, godt kogte pastaskruer. Grøntsagsmos eller kogte grøntsager i stykker. Vand af kop
Puttes til middagslur kl. 12.30 og sover her 2½ time ca. (det han mangler fra formiddagsluren)
Eftermiddag 15-15.30: Lille portion grød m. frugtmos og ¼ pære, eller en portion tykmælk, ½ banan, ½ bolle med smør, vand af kop
Aften 18.00: Aftensmad. Spiser familiens mad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager som mos og i stykker, Gerne mad som smager af noget og maden skal tage udgangspunkt i det I spiser. Han må få det hele - lasagne, tærte, frikadeller, flødekartofler, boller i karry, hamburgerryg, millionbøf, pasta og kødsovs osv. Vand af kop
19.30-20: Puttes til natten med en flaske MME
Så som omstændighederne er hos jer, så mener jeg godt at det kan forsvares at vække jeres dreng, så han ikke sover 4 timer sammenlagt men i stedet får sin lur delt i to. Det sikrer ham en forhåbentlig bedre rytme for dagen, giver ham mulighed for at kunne lave forskellige aktiviteter med den andre børn, når han nu skal passes ude og det lyder også som om at han og I genrelt vil trives bedst med denne løsning.
Håber det virker. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske