Svar: Spørgsmål angående putning
30. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Jeanette
Dejligt at høre at det går lidt bedre hos jer:o)
Rent aldersmæssigt kan din datter godt være igang med en udviklingsfase lige nu, der gør at hun har lidt ekstra behov for nærhed og tryghed og generelt kan virke lidt mere pylret. Det lyder dog rigtig fint, det du allerede gør og også som om du gør dig nogle gode overvejelser.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne nøjes med to lure dagligt, - nogen kan lidt før og andre først lidt senere. Hvorvidt din datter er parat til dette er således noget du må forsøge. Umiddelbart lyder det dog som om at hun fortsat sover og fungerer bedst med 3 lure i løbet af dagen og at du derfor skal bibeholde dette. Jeg tænker så, at det nok er lidt for tidligt at putte hende allerede kl. 19 og du måske skal se om ikke det vil hjælpe på hendes måde at falde i søvn på, hvis du venter 1-1½ time med at putte hende.
Det vil naturligvis være helt okay at putte hende allerede kl. 19, hvis hun ikke har sovet sen eftermiddagslur, men hvis hun sover en lur kl. 17-18 f.eks. så vil du nok ikke kunne putte hende igen før omkring kl. 20-21 - hun har også en alder, hvor hun rigtig gerne vil følge med i verden, opleve og undersøge og det skal der også være plads til.
Det er en god idé at forsøge at lære hende at sove i egen seng og at du således putter hende der. Hvis hun begynder at græde, så skal du skelne hendes gråd fra hinanden. Hvis hun græder fordi hun er træt og har lidt protestgråd, som "jeg vil ikke sove nu, jeg vil hellere lege" så står du ved hende, holder hænderne på hende, vugge hende lidt, synger lidt for hende osv. og hjælper hende med at finde roen og overgive sig til søvnen. Hvis hun græder ulykkeligt og er bange som "gå ikke fra mig mor, jeg har brug for dig" så skal du tage hende op, evt give hende bryst igen, få hende til at slappe af og så forsøge at putte hende igen.
Hvis hun falder i søvn og så vågner, så skal du igen vurdere, hvad problemet er. Hvis der kun er gået ½ time, så er hun sandsynligvis igang med at skifte søvnfase og behøver her ikke nødvendigvis at komme op, men skal hjælpes med at skifte stilling, puttes igen, beroliges, evt. have en sut, hjælpes videre i søvnen. Hvis der er gået 1½ time eller mere, når hun vågner, så vil det være fornuftigt at du giver hende brystet så hun fylder sig godt op om aftenen og på den måde kan sove bedre om natten og så putter du hende igen i hendes egen seng.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske