Svar: Børnehaven - trives han der?
30. oktober 2007
Alder:
4 år
Kære Dorthe
Da din dreng nu er 4 år gammel, så tænker jeg at han rent sprogligt må være i stand til at sætte lidt mere ord på, hvad han tænker og føler. Og den bedste måde at finde ud af, hvordan han egentlig har det, er derfor ved at tale med ham.
Jeg ved godt at nogle børn er mere meddelsomme end andre og at det svar man nogle gange får, når man spørger, hvordan det går er "fint" - hvilket jo ikke siger særlig meget. Men du på prøve at tale med ham om hvad han laver i børnehaven, hvem han har leget med, hvad de forskellige har sagt og gjort osv. og på den måde få en idé om, hvad der er foregået. Nogle børn tegner også meget og man kan nogle gange via deres tegninger få en idé om hvordan de har det og om der er bestemte ting, de går og bekymrer sig om.
Derudover er det naturligvis vigtigt at I taler med pædagogerne og får deres vurdering af, hvordan jeres dreng trives. Det lyder jo umiddelbart som om at de er lidt ekstra opmærksomme på ham, når de har stillet spørgsmålstegn ved om der var noget med hans syn? Samtidig lyder det også som om at I måske ikke har den bedste kemi og det er jo vigtigt at I føler jer trygge ved det sted, jeres dreng bliver afleveret. Det er vigtigt at I har tillid til at de tager sig ordentligt af ham og har omsorg for ham og det er også meget vigtigt at I føler jeres dreng har tillid til dem.
Der er altid tilknyttet forskellige personer til en børnehave, det er altså ikke kun personalet i børnehaven, som kan vurdere børnene. Der er f.eks. tilknyttet en talepædagog og en børnepsykolog og ofte også en sundhedsplejerske. Disse personer har ikke deres faste gang i institutionen men kan tilkaldes efter behov. I har også ret til at henvende jer til kommunens PPR afdeling og høre, hvordan I skal forholde jer og der bede om råd og vejledning.
Det er fint at I spørger mig, men jeg kan ikke se jeres dreng og det er minimalt, hvad jeg ved om jer og jeres familie. Hvis I bor samme sted, som da jeres dreng var lille, så er det en mulighed at I ringer til sundhedsplejersken som I kender fra dengang og spørger om hun evt. vil lægge et behovsbesøg hos jer. Selvom I er flyttet kan I også ringe og bede om et sundhedsplejerske besøg - de fleste kommuner tilbyder behovsbesøg.
Det kan være en rigtig god idé at få en samtale med sundhedsplejersken, som evt. kender jer og som samtidig ved, hvad muligheder der er i kommunen, hvor I bor. Det er ofte rart at få en samtale med en som ser tingene mere ude fra og som samtidig har en stor viden om børn. Man kan også tale med sin familie, men det er ikke det samme.
Jeg håber at I finder en som kan hjælpe jer med at vurdere, hvordan jeres dreng egentligt har det, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske