Svar: Institutionsskift igen
30. oktober 2007
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Anja
Da der er tale om en plads i den institution I helst vil have og at det hele rent praktisk skal gå op i en højere enhed, så synes jeg at I skal sige ja tak og flytte jeres dreng den 1. december. Det er en hyggelig måned at starte i og samtidig er der også julen og helligdagene som gør at han får en lidt blid start og kan være lidt mere hjemme end vanligt.
Det er rigtig fint at I sender ham af sted, selvom du nu har barselsorlov og går hjemme, men det er naturligt at han også protesterer og hellere vil være hjemme sammen med dig og lillesøster. Derfor skal du også imødekomme hans ønske en gang imellem - ikke fordi I skal lave noget specielt, men mere for at han kan opleve at det at være hjemme faktisk også kan være lidt kedeligt...
Det er rigtig fint, hvis du vil kunne hente ham lidt tidligere og du har mere tid til at tage del i hans dagligdag, se de ting han har lavet, se ham rutsche på rutsjebanen inden I går osv. alt det børn rigtig gerne vil have at vi voksne tager del i, når vi henter.
Med hensyn til reaktioner i forhold til lillesøster og det at være lidt trodsig og ville ting selv og på sin egen måde, så er det jo nok en blanding imellem at sikre sig jeres fulde opmærksomhed og samtidig være i en alder, hvor han også prøver grænser af og har brug for enormt meget forståelse samtidig med faste rammer og regler.
Du søger fif om børneopdragelse for 3 årige og det vil jeg meget gerne give dig, men det er jo et meget bredt begreb og noget der er skrevet masser af bøger omkring. Jeg har derfor et par forslag til bøger du kan læse:
"Fantastiske forældre" af Margot Sunderland, "Mens tid er - konfliktløsning mellem børn og forældre" af Marion Thorning og "Forstå dit barn 2-5 år" af Stein Erik Ulvund.
Jeg tænker at du vil kunne finde god hjælp og forståelse for hvad der sker med din dreng i disse bøger. Det kunne være gode julegaveønsker:o)
Har du et præcist spørgsmål til mig omkring de konflikter du oplever, må du meget gerne stille det og jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan. Håber at du indtilvidere er hjulpet videre på vej og rigtig meget held og lykke fortsat med begge børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske