Svar: Dreng på 7 måneder vil ikke spise
6. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Din søn er formondentlig ikke helt rask, selv om han ikke har haft feber, så det at han gerne vil "sidde hos" kan godt være et tegn på at han ikke føler sig helt rask. Brystet er derfor det dejligste for ham, trygt, varmt og beroligende.
Det er dog ikke hensigtsmæssigt at han kun får stillet sit madbehov ved brystet. Hvis han, i kraft af at han ikke har spist så meget rigtig mad, har spist hyppigere hos dig, så tager mælken også pladsen op for anden mad og han føler ikke rigtig sult. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at du forsøger at skrue ned for amningen og i stedet tilbyder ham anden mad.
Du kan prøve med skemad, men du kan også forsøge med små hapser af forskelligt brød, frugt og grønt. Simpelthen for at gøre det at spise lidt mere interessant igen. Det er vigtigt at han med den alder han har nu får indarbejdet gode spisevaner.
Han vil godt kunne klare sig længe på din mælk, men det vil ernæringsmæssigt ikke kunne dække hans behov på nuværende tidspunkt. Det er derfor vigtigt at du får vendt tingene igen, så han begynder at spise rigtig mad.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske