Svar: Nægter sin flaske og gylper meget
29. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Da din dreng nu er over 4 måneder så er der ikke noget problem i at du tilbyder ham almindelig modermælkserstatning heller ikke selvom han skulle være disponeret for allergi. Det er kun, hvis der er tale om mælkeallergi at han skal fortsætte med nutramigenen, men når der umiddelbart ikke er det, så kan du roligt give ham almindelig modermælkserstatning.
Du har fuldstændig ret i at Nutramigen smager dårligt og man kunne sagtens forestille sig at din dreng ville acceptere flasken bedre, hvis han fik lov til at smage noget, som smagte bedre. Det er derfor helt bestemt et forsøg værd. Om han så bedst kan lige Allomin, Nan, eller Hipp er jo en smagssag og du må forsøge dig lidt frem.
Du kan roligt give ham allomin 2, da du nu har købt denne. Du skal være opmærksom på at den ikke er fuldgyldig og at han således ikke kan leve udelukkende af den, men det gør han jo heller ikke når han også får skemad. Allomin 2 hører dog til det der kaldes tilskudsblanding og i alderen 4-6 måneder anbefales at den kun udgør 2 af dagens måltider, altså 2 flasker (svarende til max 400ml). Fordelen ved allomin 2 er dog at den er let at bruge i madlavning samt at den kan opblandes i kold vand og således gives koldt af en kop, som alternativ til sødmælk... det er fint at du har købt den, prøv den og se om han kan lide det.
Ellers vil det være godt med allomin 1, da den er fuldgyldig, hvis han altså kan lide smagen af allomin. Alternativet kan som sagt være Nan - hvor både 1 og 2 er fuldgyldige eller Hipp, som hvor 1 er fuldgyldig og 2'eren ikke er...
Håber hermed at have givet lidt klarhed over den jungle det er at finde ud af modermælkserstatning... Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske