Svar: MME efter skemåltid
29. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mai
Hvis Vigga nu i en alder af 6 måneder er i stand til at spise sig mæt uden at blive fyldt om med flaske lige efter skemaden, så er der intet i vejen for at du venter med at give hende flasken til hun skal sove. Sammen med skemaden får hun jo vand at drikke og det er helt naturligt, at når skemaden begynder at fylde mere, så erstatter det et flaskemåltid.
Hvornår dette sker afhænger naturligvis helt af, hvorvidt barnet er startet med skemad, da det var 4 måneder eller om barnet starter når det er 6 måneder og det har naturligvis også noget at sige i forhold til hvor store mængder mad, barnet indtager af henholdsvis ske og flaske.
Børn der har svært ved at få deres mælkebehov dækket, kan have brug for at man giver mindre skemad, for at der fortsat er plads til mælken efterfølgende. Men hvis barnet ikke har problemer med at indtage sin mælk, så er det fint at give tingene mere adskilt.
Med hensyn til kartoffelmos, så kan du roligt lave en grøntsagsmos uden kartoffel. Med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt at du begynder at lave mos af de mere smagfulde grøntsager som forskellige kåltyper, porrer og rodfrugter. Du må også gerne begynde at give hende lidt ris, hvis I en gang imellem spiser det og du mener hun kan kapere konsistensen og du må også meget gerne begynde med lidt kogt kød og fisk, så hun stille og roligt får mere og mere af jeres mad.
Mange børn bryder sig ikke om kartoffelmos og kan godt kaste op af dette, men når de bliver større vil de ofte synes godt om kartoffel, - at sidde med en kogt kartoffel, eller en kartoffelbåd i hånden kan være lykken. Men mosen, den dur ikke. En bagt kartoffel med lidt smeltet smør er også nogle gange godt, men indtil da, så laver du bare grøntsagsmos uden.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9: Havregrød, flerkornsgrød eller øllebrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Sidde med lidt brødskorper, agurkestykker og lignende i hånden.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i det I spiser, sidder med ved bordet i sin høje stol, tilbydes brødskorper, agurkestave osv. i hånden. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23: Flaske
Nat 24-06: Forsøge at undvære mælk
Som du kan se her, er der fortsat en del flasker i løbet af dagen og det kan godt være at det er for meget for din datter stadigvæk. Hvis hun drikker store mængder af flasken af gangen og således kan tage 200 ml hver gang, så er det jo ikke noget problem at lade hende nøjes med 4 flasker dagligt. Det kommer således helt an på, hvordan hun drikker og spiser generelt.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske