Svar: Slut med natamning og sove på eget værelse
28. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære småtrætte mor
Først en stor ros til far, jeg synes det er rigtig flot at han har klaret nætterne med lillepigen og at hun nu faktisk kan klare sig fra midnat til næste morgen tidlig uden mælk. Det er super fint og det skal I sørge for fortsætter.
Samtidig synes jeg også at I skal give hendes tremmeseng og eget værelse en chance og det er efter min mening helt okay at hun ammes i søvn og derefter puttes i sin egen seng, hvis hun så med fars hjælp kan finde roen resten af natten.
I biologisk alder er jeres datter godt 8 måneder nu, men korrigeret i forhold til at hun er født før tid, så er hun vist kun 6, hvis jeg husker rigtigt? Det er meget normalt at børn på 6-7 måneder fortsat har behov for at spise lidt hyppigt i løbet af aftenen for at fylde sig ekstra op til natten og derfor synes jeg umiddelbart at du skal lade hende komme til brystet det hun vil inden midnat (inden du selv går i seng), men herefter skal hun klare sig uden mælk til næste morgen tidlig, hvilket hun jo tydeligvis også kan.
Jeg synes det er vigtigere at få hende til at sove på samme værelse som sin søster end det er at fokusere på, hvorvidt hun falder i søvn ved brystet eller ej. Det er dog udmærket at du forsøger at putte hende lige inden hun falder helt i søvn. Du skal således lægge mærke til hendes vejrtrækning, hendes øjne osv. når du ammer hende inden natten og forsøge at putte hende på det tidspunkt, hvor hun er træt nok til at falde i søvn, men samtidig lige når at registrere hvor hun ligger. Det er super godt at stå lidt ved hende, vugge hende lidt, bruge lidt sang, lidt beroligende "syyy" eller "såååå", putte hende på maven og stryge hende på ryggen, som du fortæller far gør osv. Så I på den måde får en ny måde at putte på, noget som stille og roligt vil tage helt over for at falde til ro ved brystet.
I forhold til hendes indtag af mad og drikke, så tænker jeg at du her skal se hende mere som et 7 måneders barn - altså den alder som ligger imellem de to aldre du normalt ville operere med. I forhold til dette kunne en dagsplan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, evt. vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt at sidde med eller lidt frugtmos evt. med mælk på, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af brødskorper og lignende at sidde med. Dette går stille og roligt over til at være små rugbrødshapsere med smørbart pålæg og lidt rester fra aftensmaden.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: En portion grød, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, igen lidt frugtmos på eller frisk frugt at spise ved siden af, vand af kop
Sen eftermiddag 17: Ammes evt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk, mere og mere af jeres mad, begynde med lidt mere sovs, mose grøntsager osv. som smager af noget, ris og så småt måske lidt godt kogte pastaskruer. Igen sidde med lidt selv at gnave i som du også beskriver at I allerede gør. Evt. lidt frugtmos med mælk på til dessert.
Ammes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes igen
Nat 24-06: Ingen amning, far tager over.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre i den rigtige retning og bibeholde endelig alt det gode som I er igang med. Selvom det kan virke som om man ingen vegne kommer, så viser dagene jo alligevel en forskel og lidt fremgang er altid bedre end ingen fremgang. Det tager tid, men I er på rette vej:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske