Brev:
Problemer med nattesøvn
28. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Problemer med nattesøvn
Kære Helen
Jeg skriver til dig eftersom vores datter på 10 1/2 mdr. i gennem de sidste to mdr. har sover rigtig dårligt.
For det første vil hun slet ikke puttes og så vågner hun ca. hver 3. time. Hun har aldrig været helt vild med sin seng, men nu kan vi på ingen måder lægge hende ned uden hun skriger og skriger. Vi vugger hende stadigvæk i armene indtil hun sover og lægger hende derefter i sengen. For det meste sover hun videre, men hun vågner så igen (og igen). Sommetider er det kun brystet og det at sove i vores seng - med hænderne rundt om mit hoved - der kan få hende til at falde til ro. Vi har derfor længe sovet sammen i vores seng, men det forstyrrer os alle sammen. Vores datter vågner meget nemt og bliver således vækket hver eneste gang, vi selv går i seng, vågner eller står op. Om morgenen vågner hun derudover ofte op og er ked af det og skal nærmest vækkes for at blive glad.
Jeg ved godt at hendes alder og udviklingstrin gør at hun har særlig behov for nærhed, og vi prøver også at give hende alt den nærhed vi kan. Og vi vil også gerne give hende ekstra plads og nærvær i denne periode, men vi er ved at være nået en grænse, hvor mangel på søvn/ forstyret nattesøvn begynder at gøre hverdagen presset og mindre overskudsagtig.
Vi har overvejet "godnat og sov godt"-metoden, men jeg synes det virker lidt barskt at skulle lade hende græde i sengen (læs: hun bliver meget ked af det, når vi forlader rummet eller ikke tager hende op). Men måske er "kampen" (skrig/gråd) nødvendig?
Der skal hertil siges at hun ellers er en rigtig dejlig og glad pige, som spiser godt og generelt er meget tilfreds og velfungerende. Jeg selv er startet på job igen mens min mand er på barsel. Vi er ligeledes klar over at hun selvfølgelig også skal vænne sig til den nye arbejdsfordeling og i den forbindelse kan være lidt "usikker".
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen Lotus