Svar: Stoppe med natflaske
28. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Din dreng har fortsat brug for modermælkserstatning eller modermælk, når han kun er 10 måneder gammel og hvis du således ikke ammer eller ønsker at droppe flasken helt, så skal han have sin mælk på anden vis. Frem mod 12 måneders alderen er 400ml mme dagligt med til at sikre ham hans jernbehov og det er det, som anbefales.
Hvis du kan sikre dig hans mælkeindtag via kop eller brystmælk, så er det fint at stoppe med flasken inden sengetid, men ellers vil jeg anbefale jer at vente lidt endnu og også at se på hans samledes indtag i løbet af dagen:o)
Det vil være nødvendigt at sætte noget andet i stedet for flasken, når tidspunktet for at stoppe er nået. Det kan være en godnathistorie, en kop mælk, en sut og en sutteklud, en sang osv. Men et eller andet som bliver det nye putteritual I vil bruge fremover, som skal være det, der gør at han føler sig tryg og rolig ved at skulle sove.
På et tidspunkt skal flaskesutterne udskiftes fordi de er blevet møre og så er der ikke noget med at købe nye. Børn lærer meget hurtigt hvad 'slut' betyder og det vil være en god idé at du bruger dette allerede nu i dagligdagen. Når mælkekartonen er tom, så er det slut, når historien er læst færdig så er den slut og det samme er det så med flasken, når I når dertil - flaske er slut! Men i stedet kan man så få en tår mælk, en ½ banan eller andet som en overgang.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske