Svar: Over eller understimuleret
28. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Elisabeth
Det er helt normalt at små børn skriger og det lyder umiddelbart som om at din datter skriger af to grunde. Den ene grund handler om at hun keder sig og synes der skal ske noget, hun vil have dig og din opmærksomhed nu - lige nu, og ikke om lidt. Hun er til fest og farver og der skal opleves og udfordres. Og den anden grund handler om at hun øver sig i at bruge sin stemme og øver sig ved at sige lyde i forskellig styrke. Nogle gange er disse lyde så høje, at hun måske selv kan blive forskrækket og derfor begynder at græde med tårer. Andre gange er lydende bare ren nydelse og der oplever du at hun ligger og griner til dig - "har du hørt hvad jeg kan mor?"
Det er rigtig fint at du snakker med hende, også selvom du tænker at hun ikke forstår hvad du siger, så er det godt at du siger det du tænker højt "Sikke du kan skrige" og du må også meget gerne forsøge at råbe lidt sammen med hende, så du viser hende at I kan pludre og skrige lidt sammen i dialog. Hvis du begynder at sige nogle af de lyde hun siger, så vil du måske opleve at hun bliver helt stille, ligger og lytter - hvad er det du kan og hvad kan I sammen.
Hvis det er meget voldsomt, så kan du også prøve at lære hende en ny lyd, så hun f.eks. i stedet for at skrige begynder at øve læbelyde som "brrr" i stedet. Det vil også være godt at du synger nogle fagtesange osv. og bruger hendes skrig og ønske om at få kontakt til noget andet og en sjovere måde for jer begge at kommunikere på.
Med hensyn til amning om natten, så synes jeg at det er rigtig flot, hvis hun allerede nu i en alder af 7 måneder kan klare sig uden mad fra kl. ca 20 til 04/05 - mere kan du faktisk ikke forlange. Hvis du således gerne vil have at hun sover længere om morgenen, så vil det være en god idé at give hende bryst inden du selv går i seng. Her vil hun kunne spise i søvne og du vil således kunne tanke hende lidt ekstra op, så hun tager det lange sovetræk fra kl. er 23-24 til næste morgen tidlig i stedet for allerede fra kl. 20...
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske