Svar: Mere sammenhængende vågen- og sovetid
28. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Rie, der stadig drømmer om søvn:o)
Det er noget værre noget at Sebastian har haft nyrebækkenbetændelse igen og jeg tænker i den forbindelse, hvad I har fået at vide at sygehuset og hvordan I har fået at vide, at I skal forholde jer. Det er vigtigt at børn der har gentagende urinvejsinfektion og/eller flere gange nyrebækkenbetændelse, er meget opmærksom og undersøger til bunds, så man sikrer sig at der så vidt muligt ikke gives problemer med nyreskader fremover.
Jeg tænker i den forbindelse om I f.eks. har drøftet skemad osv. med sygehuset. Jeg nævner det naturligvis fordi man til børn med nyreproblemer generelt anbefaler at være lidt varsom med at give alt for meget protein... Ikke at I nødvendigvis skal følge dette, men mere at jeg synes det er vigtigt at medtænke med den alder jeres dreng har. Det vil således være relevant at du f.eks. bibeholder erstatning type 1 og ikke begynder at give vælling samt at du f.eks. strækker tiden lidt med at give kogt kød og så sent som muligt begynder at introducere sødmælk.
Det har naturligvis ikke så meget at gøre med hans søvnvaner osv. men bliver alligevel relevant, når man skal ind og se på, hvad han kan tilbydes at spise og hvordan en dagsplan kan se ud i forhold til hans alder.
Du skal derudover naturligvis være opmærksom på at drengen jo må have haft ondt og at det derfor er naturligt at han i perioder har sovet meget kortvarigt, - han har sandsynligvis haft smerter, når han har tisset. Det at børn har haft smerter, er noget kroppen ligesom husker. Sebastian har sandsynligvis haft nogle oplevelser, hvor han lige er faldet i søvn og så er blevet vækket af smerter, fordi han har tisset eller haft ond i mave eller lænd og det er han vågnet af. Det betyder at han har denne erfaring med sig og at den stadig ligesom sidder i kroppen. Derfor vågner han stadig op, selvom han måske ikke længere har ondt, fordi kroppen husker det sådan og det tager tid at skabe en ny erfaring.
Man kan et eller andet sted måske sammenligne det lidt med stress. Hvis man som voksen har oplevet den ekstra hjertebanken og utilpashed det giver, hvis man har haft rigtig stress, ja så skal der ikke ret meget til, man skal ikke opleve særlig meget af de samme symptomer, så reagerer kroppen meget voldsomt og igen er det som om at kroppen husker.
Så det kan godt være at du synes han snart burde kunne sove anderledes, men det er ikke sikkert at hans krop er helt der endnu og du kan ikke sammenligne ham med andre børn, fordi han har været det ting igennem som han har... :o)
Når det er sagt, så tænker jeg dog også at det vil være udmærket at du nu forsøger at kigge lidt mere på klokken og således forsøger at finde lidt mere rytme og struktur på dagen. Det er fint at du forsøger med skemad to gange dagligt, lad ham forsøge med få skefulde af gangen, giv ham lidt forskelligt og se om der er noget han bedre kan lide end andet. Når han er 5 måneder, så kan du forsøge med lidt grøntsagsmos og se om det mere er ham.
Hvis du har en skråstol, en sækkestol eller lignende, så sæt ham i den når du giver ham skemaden. Lad ham spejle sig i dit ansigt, så han kan se at du åbner munden, sæt lyd på "mmm, mam mam, dejlig mad" osv. så det virker rigtig lækkert når du giver ham det. Forsøg også med forskellige skeer, nogle i gummi som er bløde, nogen i plast, ben, stål... prøv dig frem.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen fortsat sove 3 gange dagligt, en lidt kort formiddagslur, en lidt længere lur over middag og så en kort lur sen eftermiddag. Sammenlagt 4-5 timer og om natten 10-11 timer, så de sover 14-15 timer i døgnet. Husk at det er gennemsnitligt, så nogen sover mere, andre mindre.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 09: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur 9.30-10.00 og sover måske 1 time, måske 1½
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede, forsøge med lidt frugtmos af f.eks. kogt pære eller æble, vand af kop
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her 2-3 timer
Eftermiddag 16: Flaske eller ammes
Sen eftermiddag 17: Sover her ofte en lille lur igen, nogle gange kun ½ time
Aften 18: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede, igen gerne med lidt frugtmos på. Fra 5 måneder forsøge med lidt grøntsagsmos her i stedet, det kan være kartoffel, blomkål, broccoli, squash, gulerod. Vand af kop
Puttes til natten mellem 19-20 med en flaske eller amning
Sen aften 23-24: Flaske eller amning
Nat 24-06: Evt. amning x 1
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om, hvordan en dag nogenlunde kan se ud og jeg tænker at du må forsøge at aktivere din dreng, så det passer nogen lunde ind med sovetid og rytme. Det er rigtig fint, hvis du fortsætter med at køre ham i barnevognen, så han på den måde bliver holdt lidt sovende og det er rigtig godt, hvis du kan gøre det til en vane at køre ham en gang dagligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske