Svar: Mad - 5 mdr.
28. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære NL
Selv tak:o)
Det er dejligt at din datter er så glad for grød og mos og umiddelbart tænker jeg, at du godt så små kan begynde at give hende 3 gange dagligt, da det måske vil have god effekt i forhold til hendes mave. Hvis du lige venter små 14 dage mere, så hun bliver 6 måneder, så kan du begynde med lidt havregrød eller øllebrød og lidt mere grøntsagsmos og så se om ikke hendes mave vil reagerer lidt mere positivt på det.
Det vil her være godt at du giver havregrød om morgenen, øllebrød eller grøntsagsmos til frokost og så grøntsagsmos igen om aftenen. Og fra 6 måneder kan du også begynde at give hende lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen og bruge flere og flere af de lidt grovere grøntsagstyper som forskellige kåltyper og rodfrugter.
Med hensyn til amning, så vil det være rigtig godt at du ammer hende så længe at du kan. Det betyder dog ikke at din mor ikke kan passe hende og naturligvis skal du og din mand/kæreste have mulighed for at tage i byen en aften, bare jer to alene. Da din datter spiser så godt af skemad, som hun gør, så vil din mor kunne give hende dette og hun vil også kunne give hende modermælkserstatning endten af kop eller af en flaske. Derfor bliver det kun lettere og lettere at passe jeres datter. Det kan være at mormor er den der skal til for at hun lærer at sove uden brystet, hvis du har et ønske om det...
Planen for dagen ser fin ud og din datter sover umiddelbart ikke for meget. Det lyder umiddelbart alderssvarende og hun lyder som om hun trives.
Med hensyn til laktulose, så er det sådan at det høre til gruppen af afføringsmiddel, som man kalder "Osmotisk virkende laksantia". Det virker ved at blødgøre afføringen og virker ikke ved at påvirke tarmbevægelserne, altså påvirker ikke tarmperistaltikken. Derfor medfører lakulose ikke en doven tarm, som visse andre afføringsmidler kan gøre.
Alle de børnelæger og mavetarmlæger som jeg har talt med siger at det er alfa omega at børns maver fungerer. Hvis små børn har hård mave så spiller det ind på deres udvikling, deres trivsel osv. Det er derfor vigtigt at sørge for at maven holdes igang og du må som udgangspunkt give din datter 1 ml laktulose pr kg hun vejer. Det vil sige at hvis hun vejer 6 kg, så kan hun altså få 3 ml 2 x dagligt - så de 2ml du giver lyder helt okay og på ingen måde problematisk.
Du kan som sagt forsøge med ændring i kosten, forsøge med de lidt grovere grødtyper osv. Hold igen med bananmos og forsøg i stedet med sveskemos og anden kogt frugt og bærmos.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske