Svar: Uro ved spisning - 0 mdr.
27. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Babys mor
Tillykke med jeres nye lillebror - en flot stor dreng lyder det som om:o) Har storesøster taget godt imod ham?
Det er jo en stor fordel at du giver flaske, da du så ved præcist, hvor meget han har spist. Det gør det umiddelbart lidt lettere at finde ud af hans behov, hvorvidt han er sulten eller der er noget andet galt.
Du skal regne med at han skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet at spise, nogle børn spiser lidt mindre og andre lidt mere, men deromkring. Hvis vi går ud fra at han nu vejer 4700-4800g så betyder det at han skal spise knap 800 ml i døgnet. Det vil være fint, hvis han spiser dette fordelt over 6-8 gange, det vil sige spiser hver 3 eller hver 4 time. Det vil sige mellem 100-135 ml hver 3-4 time.
Derudover vil det være udmærket, hvis I kunne forsøge med nogle forskellige flaskesutter. Der er stor forskel i udformning, størrelse, hul størrelse, antal huller, elasticitet osv. og det kan sagtens spille ind på hans måde at sutte på og få mælken ud. I skal naturligvis også sikre jer at han ikke har svært ved at spise på grund af for stramt eller kort tungebånd... dette giver naturligvis først og fremmest ammeproblemer, men hvis det er meget, kan det jo også gøre det svært for ham at svøbe om flasken...
Det vil være en rigtig god idé at I svøber ham, så han føler sig omsluttet og tryg og at I så begynder at give ham mad ca hver 3-4 time, så han tager gode mænger hver gang og ikke kommer ind i en rytme, hvor han spiser mellem 10-30ml af gangen. Det er vigtigt at han ikke lærer at slatspise, men at I sammen prøver at få lidt rytme - det kan I netop bedre gøre, fordi du giver flaske...
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, skriv endelig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske