Brev:
Lidt af hvert - 15 mdr.
27. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Lidt af hvert - 15 mdr.
Hej Helen.
Jeg har lige en bunke blandede spørgsmål.
Søvn...
Vores datter har altid sovet godt om natten og længe, gerne til 6.30-7 stykker og nogle gange lidt længere.
Hun har nu som du ved været syg over en længere periode og har sovet uroligt om natten i snart 6 uger. Selv om hun nu virker frisk (måske dog med væske i ørene) sover hun rimeligt om natten, men vågner usigeligt tidligt, gerne ved 5-tiden. Og er ikke til at få til at sove igen.
Kan det være vane at hun nu vågner så tidligt, efter at have sovet så uroligt længe? Og har du mon nogle godt råd til at vende det igen?
Hun sover et sted mellem 1-2 timer til middag og kommer gerne i seng ved 19-19-30 tiden. Hun kan så godt ligge og snakke (mon dagens oplevelser:-) ) igennem i en halv times tid og så putter hun sig af sig selv.
Vi frygter lidt at skulle stille uret tilbage, for så vil hun vågne ved 4-tiden, hvis vi ikke kan vænne det, og det er lige vel tidligt at stå op....
Så er der et problem omkring badesituationen....
Hun har et par gange kommet til at lave i vandet i badet, og efter sidste gang hvor hun selv fik øje på pølserne har hun nægtet at ville i bad. Hun jubler når vi siger hun skal i bad og henter sin vaskeklud, men lige så snart hun sidder i badekarret bliver hun helt angst og rejser sig op og vil ud af badet. Vi har forsøgt med brusebad i stedet, men uden held. Har du nogle gode råd?
Hun skal jo af og til i bad. Tænker om det er en periode, for det går lidt igen, når vi skal skifte ble og hun har lavet. Hun siger selv pu ha når hun har lavet og går også gerne med til puslebordet, men bliver usigelig ked af det når vi skal til at have bleen af. Vi forsøger ikke at holde fokus på bleen, men synge, snakke og lege med bamser eller lign. imens.
Og så lige et spørgsmål vedrørende mad....
Efter at hun har haft omgangssyge for snart 3 uger siden, er hun ikke rigtig kommet i gang med maden igen. Eller det vil sige, hun er blevet MEGET selektiv omkring hvad hun vil spise. Hun spiser gerne hendes havregrød om morgenen, yoghurt, blødere frugt. Hun vil meget gerne have pasta og kan til nøds spise kartoffel. Hun nægter fuldstændig at spise kød, grøntsager (som ellers var favoritten før), alt slags pålæg. Hun kan godt spise lidt rugbrød, men foretrækker nu lyst brød....
Vi serverer selvfølgelig det samme for hende som for os selv, og forsøger ikke at gøre et stort nummer ud af det, men jeg tænker mere på, at det ikke bliver særligt varieret kost hun får og bestemt ikke den store mængde fibre eller proteiner.... Hun er dog glad for mælk og ostehapser.
Har du nogle gode råd? Og bør vi såsupplere med vitaminer når hun ikke spiser så varieret?
Med venlig hilsen
T.