Svar: Søvnproblemer - 3 år, 10 mdr.
26. oktober 2007
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som om at I har en søn, der generelt er meget tryghedssøgende og altid har haft ekstra meget behov for nærhed og fysisk kontakt, når han har skulle sove. Det er der i princippet ikke noget galt i, for sådan er vi så forskellige, men jeg kan naturligvis godt forstå at I gerne vil lære ham at sove i sin egen seng. Det kan I også godt, I skal bare have tålmodighed og vide at det tager tid og stor forståelse at nå dertil.
Lige i øjeblikket gennemgår han en meget stor udvikling, som I selv beskriver så er han begyndt at kravle og bevæger sig nu mere og mere omkring. Det betyder at han både har en meget stor uro rent fysisk i kroppen og det betyder også at han oplever mere, får flere indtryk og dermed også flere drømme. Dagens oplevelser skal bearbejdes i drømmene.
Det at han nu bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd betyder at han i løbet af dagen ikke har så meget fysisk kontakt, som han stadig har behov for, fordi han er en lille dreng. Og derfor søger han den fysiske kontakt og nærheden, når han skal sove. Der er derfor intet unaturligt i at han har brug for at være tæt på jer, for at kunne finde roen og falde i søvn.
Det er meget vigtigt at I giver ham den nærhed, men samtidig skal han også lære at det at sove er noget dejligt, det er hyggeligt og rart, - også selvom man ligger i sin seng. Jeg synes I skal overveje meget, hvorvidt I skal bibeholde madrassen i soveværelset eller om I i stedet skal flytte den ind på hans værelse, hvis det er der, I gerne ser at han lærer at sove. Alternativet er jo at lære ham at sove i sin tremmeseng og hvis han så vågner i løbet af natten komme ind til jer på madrassen på gulvet...
Det er meget vigtigt at stedet han sover, forbindes med noget som er rart. Hans tremmeseng eller madrassen må således ikke bruges som afstraffelse (når du ikke opfører dig ordentligt bliver du lagt i seng - ikke at jeg tror I kan finde på det, men jeg vil alligevel lige nævne det). Han skal føle sig tryg ved stedet, hvor han skal sove og derfor er det meget vigtigt at I ser og lytter til, hvad han fortæller med sit kropssprog.
Det er også vigtigt når han lægges i sin seng, at dette gøres på en god og rolig måde. Han skal ikke smides i seng som en sæk kartofler, men skal have et putteritual, som viser at I har overskud og ro til at rumme den frustration han evt. er bærer af når han skal sove.
Børn der klynger sig, står og rækker hænderne frem mod mor eller far "tag mig op" eller "gå ikke fra mig" skal man naturligvis ikke hverkend lade ligge eller gå fra. Det er et udtryk for smerte og barnet er i en stresstilstand, hvor det har brug for fysisk kontakt og nærhed for at finde balancen og roen igen.
Man kan gøre to ting. Endten fjerne sengen og flytte madrassen ind på gulvet, her sætte sig på madrassen sammen med barnet, læse en historie, synge en sang osv. Give sig tid, fortælle at man sidder der, at barnet roligt kan lægge sig til at sove osv.
Hvis jeres dreng søger underholdning og tror det er sjov, så kan I blive nødt til at gå. Dog aldrig væk i længere tid (max 3 minutter) end at I hele tiden kommer tilbage og viser ham at I stadig er der og gentager at han kan være helt rolig og trygt kan lægge sig til at sove, at I passer på ham.
Det er ofte vigtigt at blive hos barnet til det begynder at opbygge trygheden ved at ligge på madrassen og stille og roligt, i takt med at barnet bliver mere og mere tryg og fornemmer at man er der 100 pct. så kan man begynde at gå lidt mere til og fra. Det er altså en proces, som kommer stille og roligt og det er vigtigt at man tager sig tiden til det. Ved at lære jeres dreng at I er der for ham og ved at gøre ham fuldstændig tryg ved det, så vil I kunne gå fra ham tidligere og tidligere, putteritualet vil tage mindre tid. Så det der måske tog en time den første aften, tager måske kun 45 minutter et par aftener senere, så 20 minutter og tilsidst vil han falde trygt til ro i løbet af 10-15 minutter.
Alternativet til madrassen på gulvet og jer siddende der, er hans seng. Her kan man gøre det at man forsøger at være til stede i lokalet uden at I sidder direkte hos ham. I kan f.eks. tage strygebræt og diverse strygetøj med på værelset eller i rummet/gangen lige ved siden af, så han kan se jer og høre jer. Her kan I så stå og stryge og være til stede for ham uden at give ham direkte fysisk kontakt hele tiden. Han kan således lære at lægge sig trygt til at sove uden at I sidder lige op og ned af hinanden. I ville så også kunne sige til ham at han skal lægge sig ned igen, når han rejser sig, minde ham om at der er sovetid og atter betrygge ham i at I er der, passer på ham og at han roligt kan lægge sig til at sove. Hvis han gentagende gange rejser sig, så må I hjælpe ham med at blive lagt og puttet igen, men en gang imellem skal I opfordre ham til at lægge sig ned selv og det at han begynder at gøre dette er med til at han føler sig tryg og bliver liggende roligt, velvidende at I nok skal komme og at I stadig er der for ham, når han har behov. I står der jo hele tiden, er igang med jeres strygetøj, han lærer at sove selv, velvidende at I er der stadig væk.
Så som sagt er det en proces som jeres dreng gennemgår i øjeblikket, hans vægring mod at sove selv og hans øgede behov for fysisk kontakt, hans natlige opvågninger og skrig hører med til hans alder og den udvikling han er i. Samtidig er han en følsom lille dreng, der har behov for jeres støtte, kærlighed, omsorg og forståelse for at lære at sove selv, men med dette kan det også lade sig gøre:o)
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske