Svar: Afføring og skemad
26. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Bonnie
Tillykke med at I har fået en lillebror og velkommen tilbage:o) Det lyder som om at I har det godt allesammen.
Det er helt normalt at der begynder at gå lidt længere tid imellem afføringerne, når barnet begynder på skemad og så længe din drengs afføring er blødt og han ikke har problemer med at spise eller med at komme af med det, så ser jeg ingen problemer i at der går 3-4 dage imellem hans afføring.
Du skriver dog at han ikke rigtig tager på og derfor skal du naturligvis sikre dig at han spiser godt. Det hænger således også sammen med at maven fungere, hvis maven ikke fungerer så tager barnet jo heller ikke på - har barnet diarre så bliver føden ikke optaget, har barnet forstoppelse, så går det ud over indtaget af mad og mælk - barnet spiser simpelhen ikke nok og tager ikke på. Men som sagt, så lyder det som om at lillebror her trives med sit indtag af både mælk og grød og vægten er meget fin.
Man anbefaler normalt at vente lidt med grøntsagsmos, men da det går så godt med grøden, så kan du jo forsøge. Du må så ændre på det, hvis ikke det går. Ellers kan du jo give ham grød to gange dagligt. En blid overgang kunne være at give ham risgrød, som er en meget neutral grød og så bruge lidt grøntsagsmos som topping i stedet for frugtmos - at du f.eks. kommer lidt gulerodsmos på i stedet. På den måde kan du få introduceret grøntsager stille og roligt og så på sigt fjerne grøden og lade grøntsagerne udgøre et helt måltid.
Ellers er det jo også en mulighed at give ham lidt erstatning, hvis du fornemmer at han har brug for noget som mætter mere end modermælk...
Når man vurdere hvorvidt børn er parate til skemad, så ser man bla. på deres motoriske udvikling. Da det at kunne åbne munden bevidst i forhold til skeen, og kunne bruge tungen til at føre maden tilbage i svælget og synke hører med til at være motorisk parat, at kunne holde sit hoved selv osv. Det er derfor man ser på hvor stærk barnet virker motorisk, når man vurderer om de er modne til skemad. Derudover ser man så også på hvordan barnet i øvrigt spiser, om barnet sover godt, græder meget, i det hele taget tager på osv. Man ser altså ikke kun på barnets alder:o)
Håber ovenstående hjælper dig videre. Rigtig god weekend fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske