Brev:
Afføring og skemad
26. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Afføring og skemad
Kære Helen,
Min søn blev født i 39+2 og vejede 3.150 gram. Jeg har ammet ham hele tiden, og har så meget mælk, at han har svært ved at følge med. Da han rundede de 3 mdr. vejede han 7.2 kg. - altså en ganske pæn vægtforøgelse. Han var allerede på daværende tidspunkt svær at mætte og meget interesseret i at smage alt - faktisk skældte han slemt ud, hvis han ikke fik lov til at smage.
Jeg kender anbefalingerne mht. skemad og 4 måneders grænsen, men han var meget klar og ville lægges til konstant, og begyndte at ville spise hver anden time om natten. Jeg startede derfor så småt med skemad - en gang grød til frokost. Det har han således fået i godt og vel 2 uger (han bliver 4 måneder om en uge). Han får ½-1 dl. ad gangen, og han kunne vist godt spise mere, for jeg får skældud, når det er slut. Han gylper normalt meget, hvilket han ikke gør efter et skemåltid (selvom jeg lægger ham til brystet bagefter). Han er meget glad og veltilpas efter sin frokost, som holder 3-4 timer (Hurra)
Mit ene spørgsmål går på hans afføringsmønster. Som nyfødt havde han afføring i hver eneste ble. Efter en månedstid blev det til et par gange om dagen og lige inden skemaden ca. een gang dagligt. Efter han er begyndt på skeen, er der begyndt at gå 3-4 dage imellem. Han ser ikke ud til at være besværet af det, og når det kommer er det lidt mere fast end før, men stadig meget blødt. Der er ikke rester af ufordøjet mad eller farveforandringer. Ser du et problem i den ændrede afføringsmønster?
Mit andet spørgsmål går på, om du tror det går an, at give ham grønsagsmos om aftenen fra 4 måneder, for at prøve at mætte ham mere. Han vil stadig/igen lægges til konstant og har ikke taget på de sidste 2 uger. Han ligger nu på 7.3 kg.
Jeg ved ikke om det har betydning, men han er meget rank i ryggen - kan du i givet fald fortælle mig, hvorfor dette nævnes, som et tegn på, at de er modne til skemad?
Mange hilsner
Bonnie