Svar: Skemad og andet godt
26. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Når børn er 6 måneder kan sødmælk indgå i madlavningen og det betyder at hvis du f.eks. laver kartoffelmos på sødmælk eller laver lidt sovs til maden osv. og det er lavet på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Maden skal stille og roligt til at tage udgangspunkt i det du selv spiser, derfor denne anbefaling.
Hvis du gerne vil prøve at give ham lidt kold mælk, så kan han også fra 6 måneders alderen tilbydes lidt kolde slurke sødmælk af en kop, men det er ikke noget han skal have. Det er meget vigtigt at han først efter 9 måneders alderen tilbydes større mængder sødmælk og sødmælksprodukt.
Skemaden skal til at smage af noget mere og du skal give ham variation. Han skal fra 6 måneders alderen også til at have kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos og det vil være en god ide at begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød. Samtidig skal han til at have lidt brødskorper, stykker af agurk og lignende i hånden og sidde med, og han skal sidde med ved bordet i sin høje stol.
Det er vigtigt at du giver ham lidt vand at drikke sammen med sin skemad, så han ikke bare skal spise, spise, spise og så drikke lidt efterfølgende. Børn har ligesom vi andre behov for at spise og drikke lidt på skift. Samtidig er det dog også vigtigt at du hjælper ham med at koncentrere sig om det at spise. Du skal sætte ham i den høje stol, sæt dig foran ham, så I har øjenkontakt og hold hans interesse ved at bruge din mimik og dine lyde: "hmmme, mam, mam, smager godt", åbne din mund så han kan spejle sig i dig og ind med maden. Ikke for lange pauser, men give ham det i ret hurtigt tempo, naturligvis holde øje med hvornår han har behov for noget at drikke osv. Når han så har spist sin mad, så flyttes han ind til bordet igen og tilbydes her noget at sidde med imens du selv spiser din mad færdig.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.00-8.00: Ammes
Formiddag 9.30: Havregrød, evt, med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til lur i barnevogn ca kl. 10
Frokost 12-13.00: Øllebrød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop. Sidder med brødskorper, agurkestykker og lignende i hånden selv
Eftermiddag 14.30-15: Ammes og sover lur i sin barnevogn
Sen eftermiddag 16: Ammes og sidder i sin høje stol med agurkestænger og lignende i hånden.
Aften 18.00: Grøntsags mos med kød eller fisk, lidt sovs og stille og roligt mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Sidder igen med ved bordet og tilbydes noget at bide i, det kan også være kogte broccoli eller blomkålsbuketter
Ammes til natten mellem 20-21 og puttes
Sen aften 23: Ammes inden du selv går i seng og sover (forhåbentlig til næste morgen tidlig...)
Du må gerne give ham frugt at sidde med selv, appelsin, melon, pære, blomme, fersken, nektariner osv. er fint. Du skal være opmærksom på at æbler kan være meget hårde og at han derfor godt kan få bidt et stykke af som let kan sætte sig fast i halsen. Og det er vigtigt at børn der sidder med noget selv altid er under opsyn.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske