Brev:
Skemad og andet godt
26. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Skemad og andet godt
Hej
Jeg har lige nogle spørgsmål ang. mad til vores søn på snart 6 mdr.
Hvornår må sødmælk bruges som en ingrediens i hans mad - f.eks. i grøden eller som drikkelse til et måltid? Jeg har forsøgt at finde nogle oplysninger, men har fundet forskellige svar - lige fra 6 til 9 mdr.
Vores søn er ikke synderligt interesseret i skemad - de først 5-10 skefulde ryger ned, men så mister han interessen og vil hellere lege med sin hagesmæk, stikke fingrene i munden eller se sig omkring. Er det normalt eller? Skal vi bare lade ham lege med hagesmækken eller fingrene i munden og så forsøge at få lidt flere skefulde i ham eller??? Han er ikke direkte afvisende overfor maden, men skal virkelig lokkes til at tage lidt mere. Drikke MME vil han dog gerne.
Jeg følger altid et måltid op med bryst - så han mangler bestemt ikke noget.
Indtil videre ser dagen således ud:
7.00/8.00 - bryst, han gider ikke grød om morgenen og afviser direkte
10.00 - bryst, puttes i barnevogn til lur - sover mellem 1½-2½ timer
12.00/13.00 - frokost, grød med frugtmos plus MME i kop - spiser måske 1 dl.
14.00/15.00 - bryst, puttes til lur i barnevogn - sover max. 1 time, sjælent 1½ time
16.00 - bryst
18.00 - aftensmad med familien, grød eller mos
20.00 - bryst, ammes til natten, sover som regel kl. 21
23.00 eller 00.30 - bryst
Herefter svinger det hvor tit han vågner - nogen nætter kl. 3 andre kl. 6. Sidstnævnte er sjældne.
Hvornår må han få skorper af tygge på? Hvad med frugt - f.eks. et stykke pære eller æble?
Med venlig hilsen
Gitte