Svar: Nægter at tage flaske og bryst
26. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Karina
Som du selv er inde på, så tilbyder du din dreng alt for mange små måltider hele dagen igennem. Med bryst og flaske så når han op på ca 10 gange i løbet af en dag at han får stukket endten et bryst eller en flaske i munden og jeg bliver nødt til at sige, at det altså er alt for meget og jeg kan godt forstå han protesterer. Det bliver I simpelthen nødt til at holde op med:o)
Derudover så skal han tilbydes mere skemad og du skal virkelig forsøge at slappe helt af. Jeg kan godt fornemme ud af dit brev at du er helt ude af den i øjeblikket, men hør nu: Du har en rigtig dejlig dreng, som generelt trives godt, han tager fint på, vægten er aldersmæssigt rigtig fin osv - han lyder altså ikke som om han mangler noget.
Jeg vil her skitsere en plan for dagen, som jeg synes du skal forsøge at følge og så slappe lidt af i forhold til, hvad han drikker af flaske eller bryst. Om du vil fortsætte med begge dele er op til dig og hvad du synes fungerer bedst. Jeg synes umiddelbart at det er fint hvis du ammer en gang imellem - hvis han f.eks. ammes tidlig morgen, så I alle kan sove videre i ro og mag. Men i løbet af dagen synes jeg du skal vælge endten at lægge til brystet eller give flaske. Som det er nu, får han nogle gange mælk med kun 45 minutters mellemrum fordi han både får bryst og flaske - det er alt for meget for ham.
Dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Amning eller flaske
Formiddag 9-9.30: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos af kogt pære eller æble, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos eller grød og vand af kop
Puttes til middagslur 13.30-14 med en flaske
Eftermiddag 16: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos, det kan være sveskemos eller mos af forskellige bær, vand af kop - Det kan også være at I vælger at han skal springe dette skemåltid over og så i stedet begynde at få lidt grøntsagsmos sammen med jer om aftenen, når I spiser aftensmad. Når han bliver 6 måneder, så vil det være en god idé at han begynder at sidde med ved bordet om aftenen.
Sen eftermiddag 17: Flaske eller amning
Sover evt igen her en lille lur
Aften 20: Puttes til natten med amning og/eller flaske
Sen aften 23: Flaske
Som du kan se giver denne plan tre måltider skemad og derudover plads til 7 amninger eller flaske, hvilket også kan være i overkanten (nogle bør kan fint nøjes med 5 i hans alder), men det jeg tænker kan passe fint med den plan for dagen I allerede har.
Mit råd til dig er altså at du lader være med at putte bryst eller flaske i munden på ham hele tiden (for at sige det lige ud) og i stedet forsøger at se lidt på klokken og skabe lidt fast struktur for, hvornår han skal spise det ene eller det andet. Det er vigtigt både fordi han skal lære at spise godt og tage ordentligt fra, når maden er der, så han bliver rigtig mæt og lærer fornemmelsen af hvad det vil sige at være mæt og være sulten. Det lærer han ikke nu, hvor han mere eller mindre slat spiser hele tiden... og så er det vigtigt i forhold til at han ikke skal blive træt af flaske og bryst.
Derudover vil jeg foreslå dig at du fjerner ham fra din favn, når du vil give ham mælk. Lige nu begynder han at protestere med det samme du lægger ham parat til flasken, han forbinder den rutine med noget ubehageligt og det dur ikke. Prøv derfor at lade ham ligge på sin dyne og sid ved siden af, når han får flaske, prøv at have ham siddende i sin skråstol hvis I har en sådan, læg ham hen over jeres lår, i barnvognen, hvor han alligevel skal sove osv. for at se om I så kan bryde den rutine, at der sker noget ubehageligt.
Jeg ved godt at det er vigtigt at børn holdes i favn, får nærhed og kropskontakt osv. også når de får flaske, men det er jeg slet ikke i tvivl om at jeres dreng får masser af i det hele taget og derfor er det helt okay at bryde rutinen ved at give ham mad uden for jeres favn... hvis I forstår hvad jeg mener.
Nu er det jo første gang I skriver til mig og derfor kender jeg jer jo ikke og jeg ved at de ting jeg har skrevet til jer idag, godt kan virke lidt hårde. Sådan er det nogle gange når ting skrives sort på hvidt. Det er meget vigtigt at I forstår at jeg ikke er ude på at slå jer oven i hovedet, men gerne vi hjælpe. At jeg godt forstår jeres frustration og vigtigheden og derfor også al den fokus på at jeres dreng skal spise - men nogle gange kan fokus på det også komme til at fylde for meget og det er her jeg fornemmer at I skal forsøge at slappe lidt mere af. Som sagt lyder det jo som om at I har en rigtig dejlig dreng som er god til at regulere og vise hvad han har behov for. I må derfor tro på at han har en sund og naturlig evne til at sige til og fra.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske