Svar: Traumatisk fødselsoplevelse og sover ved mor og far på sofaen
26. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære NL
Tak for dit brev og velkommen til her hos mig:o)
Det gør mig ondt at høre at du synes din egen sundhedsplejerske er svær at få kontakt til og at den jordemodersamtale du har været til lige efter fødslen ikke lyder til at have været særlig god. Hvad med din læge? Har du talt din fødsel igennem med din læge?
Det er helt naturligt at man efter et forløb som du har været igennem går og overvejer om man skal have flere børn og i givet fald, hvordan dette kan foregå. Når man vurdere, hvorvidt en kvinde skal tilbydes kejsersnit ved næste fødsel, så ser man naturligvis på hvordan fødslen forløb første gang, hvordan var det for moderen og hvordan var det for barnet og via en samtale med dig, beslutter man så hvorvidt det vil være mest hensigtsmæssigt med et evt. kejsersnit. Det er således noget man normalt vurdere, når det bliver aktuelt.
Din fødselsoplevelse har du brug for at få talt igennem med nogen og hvis ikke der er nogen i nærheden af dig, som tilbyder dette og som kan hjælpe dig, så kan du prøve at kontakt Pia Hern som er jordmoder og en af mine partnere. Du kan læse hendes artikel "Den traumatiske fødsel" som du finder i min artikelsamling under 'kronikker' og du kan kontakte hende via hjemmesiden www.mothernature.dk
Med hensyn til din datter og det at sove for sig selv, så synes jeg også at far skal have lov til at komme tilbage i sin egen seng og at I skal sove sammen alle sammen. Selvom din datter er så stor nu, at det kan være svært at svøbe hende, så er det vigtigt at du prøver. Børn som har behov for fysisk kontakt og nærhed, brug for at føle sig omsluttet, har ofte stor glæde af at være svøbt. Prøv også om en sutteklud og en evt. sut kan blive introduceret nu, selvom hun nu er 5 måneder gammel.
Nogle børn er naturligt mere kontaktsøgende og har brug for mere nærhed end andre, sådan er vi så forskellige og det bedste du kan gøre, er at give din datter den kontakt. Du har fuldstændig ret i at du ikke skal lade din datter ligge og græde, det er gammeldags at tænke sådan og jeg vil meget anbefale dig at læse den nye bog "Fantastiske forældre" som er skrevet af Margot Sunderland. Du finder den i min bogguide under opdragelse. Men når det er sagt, så har hun dog også behov for at lære at sove for sig selv og det er vigtigt at hun lærer at sengen er et rart og trygt sted at sove.
Måske har du allerede en voksipose, duni-duo, Slee Bee pose og hvad de ellers hedder - altså de her køreposer, som man putter barnet i indenfor og bagefter lægger ned i barnevognen. Det at arme og ben holdes inden for dynen og føles tæt på kroppen kan godt få mange børn til at slappe af. Samtidig er den lun, man kan putte barnet stille og roligt inden døre osv. Hun oplever således at komme fra en lun favn til en kold madras...
Du kan bruge den både inde og ude, det vigtigste er at hun forbinder den med noget rart og falder til ro. Du skal naturligvis give det en chance, hun skal vendes til at dette er en del af det nye putteritual og lære at finde tryghed ved dette. En dyne og et tæppe kan også bruges som svøb, men giver ikke det samme og det kan være svært at svøbe hende med den alder og størrelse hun efterhånden har fået:o) Du kan dog godt forsøge.
Når du ammer hende, så skal du ikke beholde hende på armene indtil hun er faldet i søvn, men skal forsøge at lægge hende fra dig, inden hun sover. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt.
Stille og roligt skal du putte hende fra din favn ned i egen seng og det vil være godt hvis hun allerede i denne proces kan være svøbt. Det er således ofte en fordel at du f.eks. ammer hende og skifter hende, bøvser hende af osv., så svøber du hende og ammer hende så igen og først her, lægger du hende så fra dig og meget gerne med en sut og en sutteklud ved ansigtet i stedet for brystet.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Med hensyn til laktulose, så må din datter gerne få dette. Det er ikke noget du skal være bange for. Du kan roligt give hende 1 ml pr kg hun vejer 1-2 gange dagligt. Det betyder rigtig meget for hendes velbefindende at hendes mave bliver holdt godt igang og det kan godt tage lidt tid. Nu er det jo første gang du skriver til mig, så derfor ved jeg ikke om hun får skemad, om du supplere din amning med flaske osv. men det har naturligvis altsammen indflydelse på hvordan hendes mave fungerer og det er helt normalt.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og pas godt på hinanden. God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske