Svar: Fornuftig madplan?
26. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Hej igen
Madplanen for dagen ser umiddelbart fin ud, hvad angår variation og tilbud om både grød og mos, samt mad til at have i hånden, rugbrødshapsere mv.
Det er rigtig godt at du forsøger at introducere mere og mere af jeres mad og i takt med at hun bliver ældre og bedre til at tygge, vil hun kunne spise mere og mere rigtig mad og mindre mos. Det næste stykke tid er det dog fortsat vigtigt at hun får både mos og mad i stykker, så du er sikker på at hun bliver mæt nok.
Hendes mælkeindtag lyder også alderssvarende. De fleste børn vil i 7 måneders alderen blive dækket fint ind med fire flasker og i 8 måneders alderen nedsættes så til 3 flasker. Først efter 10 måneders alderen plejer man at nedsætte yderligere til 2 flasker og igen her altså 2 flasker af hver 200ml så hun via de 400ml dagligt fortsat får sit jernbehov dækket. Hvis barnet ikke er i stand til at drikke så store mængder af flaske, så bibeholder man de 3 flasker lidt længere.
Mit forslag ville normalt se således ud:
Tidlig morgen 06.00: Flaske med mme
Morgen 08: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, eller frisk frugt i stykker, brød eller lignende at sidde med, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med mme, rugbrødshapser med smør og forskelligt smørbart pålæg, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mellem kl. 13-14
Eftermiddag 15-16: Grød af en eller anden slags, brødskorper, frisk frugt eller lignende at sidde med selv, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos og mere og mere familiemad. Hvis hun er god til at tygge, så vil de fleste omkring 8 måneders alderen kunne klare lidt små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Tilbydes både mos og mad i stykker, gerne lave mad med lidt sovs, som så moses med grøntsagerne og gives med ske og ved siden af så lidt hun får med fingrene eller en gaffel. Vand i kop
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 2324: Flaske med mme
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke noget
Som du kan se, så får din datter jo umiddelbart flere hyppige måltider end jeg beskriver her og er således fint dækket ind. Håber derfor at ovenstående giver dig lidt ro omkring hendes indtag.
Med hensyn til allomin 2, så er denne ikke fuldgyldig og hun kan således ikke leve af den alene. Men det gør hun jo heller ikke, fordi hun jo spiser så meget andet mad. Hvis du således synes hun trives bedst med type 2, som også er praktisk i anvendelse og da hun nu er 7 måneder gammel, så synes jeg roligt du kan fortsætte med den.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske