Svar: Skilles
26. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære du
Det er godt du skriver, for det er rigtigt at det nogle gange hjælper bare at få skrevet tingene ned. Det gør mig oprigtigt ondt at høre at I er nødt til at gå fra hinanden, men som tingene står, så lyder det som den rigtige beslutning og for Amilia er det ikke lykken at bo sammen med to forældre som ikke elsker hinanden og som ikke kan tale sammen. Hun fornemmer jo at der er en negativ spænding imellem jer og det har hun ikke brug for.
Så når tingene er som de er, så må man forsøge at finde ud af, hvordan man så kan få det bedste ud af det. Og her er det jo min opgave at vejlede ud fra hvad der er barnets tarv og derfor ikke se så meget på hvad du har brug for. Selvom tingene jo naturligt hænger sammen, for når mor har det godt, så har hun det også bedre...
Med hensyn til samkvem, så er dette jo noget der ornes i statsamtet. Her sidder professionelle og vurdere, hvor børn skal bo og hvor mange dage hos hvem.
Jeg er helt enig med dig i at det ikke er rart for børn at skulle bo i en kuffert og flytte fra sted til sted. Men stadig er det hverdag for rigtig mange børn i dagens danmark. Når jeg har siddet som skolesundhedsplejerske og talt med børnene om, hvordan det er at have forældre der er skilt, så er der ingen tvivl om at de børn som har det bedst, er de børn, hvor forældrene bor i samme by.
Det betyder enormt meget at barnet er i sit nærmiljø uanset om barnet bor hos mor eller hos far. Det betyder enormt meget at barnets sociale liv kan fungere, uanset om barnet er det ene eller det andet sted. At man stadig kan lege med sine kammerater, at man stadig kan komme med til børnefødselsdag, klassefest osv. uanset om man bor hos den ene eller den anden. Når børn når en alder, hvor de selv kan cykle rundt, så synes de det er dejligt at de selv kan cykle fra den ene til den anden forældre og på den måde være mere selvstyrende.
Netop dette synes jeg er noget af det vigtigste at tænke på, når man skal skilles. Ikke hvor skal barnet bo, men hvor skal vi bo for at give vores barn det bedste ud fra den situation vi nu står i.
Det er klart at der kan ske rigtig meget i begge jeres liv, især fordi Amilia ikke er ældre end hun er. I kan få nyt arbejde, finde nye kærester osv. alt sammen noget som kan betyde at man på sigt alligevel vil flytte til et andet sted. Men jeg synes fortsat det er meget vigtigt at det er noget I tænker over.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil flytte i nærheden af din familie, da dette vil være praktisk og godt for jer i hverdagen. Der er ingen tvivl om at det kan være hårdt at få hverdagen til at hænge sammen, når man skal være alene med et barn. Igen tænker jeg dog at I forældre også må søge at finde en fleksibel ordning og på den måde netop hjælpe hinanden i hverdagen for at tingene kan hænge bedre sammen.
Hvis du gerne vil flytte og har god begrundelse for dette, så synes jeg derfor det er noget du kan og bør tale med Amilias far om. Hvad vil han sige til at flytte med, hvad tanker gør han sig omkring samkvem og fremtiden for Amilia. Hvor fleksibel vil han være for at få hverdagen til at fungere bedst muligt for jer alle 3.
Hvis I er enige om at det vil være rart at du bor i nærheden af hendes bedsteforældre og I alle har et godt forhold til hinanden, så kan det jo godt være en løsning - men jeg kender jer ikke, kender ikke familien, Amilias far osv. og derfor er det svært for mig at sige hvad der vil være det bedste i lige præcis denne situation - desværre:o)
Inde på hjemmesiden www.bornsvilkar.dk (børns vilkår) kan du finde pjecer om skilsmisse og gode råd i forbindelse med dette. Du kan også ringe til deres forældretelefon og komme til at tale med nogen, som kan rådgive lige præcis omkring de ting du står og tænker på lige nu.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre. Pas nu godt på hinanden og jeg sender dig et stort knus herfra:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske