Svar: Skal give min søn sutten mange gange om natten
26. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Jeg kan godt se ud af jeres plan for dagen at Matthis umiddelbart fint får sit mælkebehov dækket og derudover også er begyndt med lidt skemad, som han tager fint imod. Samtidig tænker jeg dog også at de fleste børn faktisk ikke vil kunne klare sig uden mælk fra kl. 20 til 05 næste morgen og at det derfor godt kan være et reelt mælkebehov der gør, at Matthis vågner. Jeg synes derfor som jeres egen sundhedsplejerske, at det kan være et forsøg værd at give ham en flaske sen aften, inden i selv går i seng, for at se om han så kan sove hele natten igennem.
I kan overveje om I skal til at give ham skemad 3 gange dagligt, da det tilsyneladende går så godt...
Derudover så tænker jeg at det kan være en god idé at holde lidt igen med at give den sut om natten. Man taler om vanebetinget afbrudt søvn, som ofte ses hos børn i 8-9 måneders alderen der har været vant til at mor eller far hele natten putter sutten i munden, hver gang den tabes. Det betyder at barnet simpelthen har lært sig kun at kunne sove, hvis sutten er i munden og derfor vågner hver gang at sutten naturligt falder ud. Denne vane med at vågne op, hver gang sutten mangler og forventningen om at mor eller far putter den i munden igen er synd for både barn og forældre - og hvis det er hårdt nu, så er det endnu hårdere om et par måneder...:o) I skal derfor virkelig overveje, hvornår og hvordan I bruger den sut!
Ofte vågner børn på jeres drengs alder fordi de har en motorisk uro i kroppen, de får sig lagt i en stilling som de ikke kan komme væk fra og vågner fordi de har brug for hjælp til at skifte stilling. Det er derfor vigtigt at I i stedet for at give ham sut, forsøger at hjælpe ham videre i søvnen med et stillingsskift og på ny en dyne over sig.
Det kan også hjælpe at sige lidt beroligende lyde, så han kan høre at I er der "syyy" eller "sååå" og se om ikke han kan lære at falde til ro med dette.
Nogle gange hjælper det at lægge barnet på eget værelse, fordi man så ikke længere forstyrrer hinanden og fordi man ikke automatisk kommer helt så hurtigt til undsætning med sutten... andre gange så er det en bedre løsning at stille barnets seng helt op mod forældre sengen, så man ikke behøver rejse sig men bare kan række hånden over og kærtegne barnet lidt, berolige og vise at man er der og på den måde få barnet til at sove uden sut.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Det har en naturlig forklaring det I fortæller og det kan måske være en trøst... :o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske