Brev:
Skal give min søn sutten mange gange om natten
26. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Skal give min søn sutten mange gange om natten
Hej Helen.
Nu syntes vi altså det begynder at være ret hårdt. Vores søn er 5 mdr. Han er en glad stor dreng, der er meget aktiv, når han er vågen, faktisk ligger eller sidder han aldrig stille, men ligger det meste af tiden på maven og spjætter og knokler for at komme frem og dette går vi ud fra er rigtig godt.
Vores problem er som mange andres søvnen. Her er lige en skitse af vores dag.
4.30 flaske spiser ml 150-200ml (jeg stoppede med at amme da Matthis var 3½mdr.
sover herefter i vores seng
5.30 står vi op, bader, pusler og leger
8.00 flaske, spiser ml 150-200ml
8.30 bliver puttet og sover mellem 1-1½time i sin barnevogn
11.00 får majsgrød med frugtmos og vand af kop, han spiser ca ½-3/4dl
12.30 flaske spiser ml 150-200ml
13.00 bliver puttet og sover 1 time i sin barnevogn
16.00 flaske spiser 150-200ml
17.00 får et lille power nap på en halv time
17.30 får grøntsagsmos og vand af kop spiser ca ½-1 dl
19.30 aftensflaske, hvor han får vælling og han spiser gerne 200ml nogen gange 240ml (hvilket vi dog er lidt i tvivl om er for meget)
20.00 bliver puttet og falder hurtigt i søvn.
Det der er hårdt er dog natten. Den sidste 1½ måned er Matthis vågnet mange gange i løbet af natten og skal have sin sut. Han starter med at ligge og snakke eller let brok, men det udvikler sig hurtigt til gråd. Så vi er selvfølgelig begyndt at springe ud af sengen så snart vi hører ham og giver ham hurtigt sutten. Dette kan ske alt mellem 5-10 gange i løbet af natten og det er virkelig hårdt at skulle afbrydes så mange gange eller måske ubevidst holder sig vågen for at være på spring næste gang han "vågner" (er slet ikke vågen og falder hurtigt i søvn igen).
Vi syntes jo ikke han sover så meget i løbet af en dag og har vel en forventning om at han er træt og har brug for at sove om natten, det har vi i hvert fald og vores energiniveau er virkelig i den lave ende nu.
Min egen sundhedsplejerske har foreslået at vi skal tilbyde ham en flaske første gang han vågner i tilfælde af at han egentlig er sulten om natten. Jeg er dog lidt imod det, da jeg ikke vil give ham en dårlig vane.
Har du ikke lige et par gode råd eller fortrøstningsfulde ord.
Med venlig hilsen
Helle